1997 Chevrolet Camaro

Camaro Camaro
CAMARO PACE CAR & CAMARO RS:
1997 Camaro Z28 er "pace car" i årets Brickyard 400-løp.

Her er den fotografert sammen med 1967-modellen.

 

CAMARO RS:
Camaro RS cabriolet er utstyrt med en 3,8 liters V6-motor på 200 HK.

I USA koster denne bilen 150.000 kroner.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 22.11.1996

Sportsbilen for slank lommebok

Den mest attraktive Camaro gjennom tidene er utvilsomt Z28-utgaven. Z28 som er sports-modellen er kjent for sin fine kombinasjonen av muskler og kjøreegenskaper. Camaro er bilen for slanke lommebøker, i USA koster den billigste versjonen 130.000 kroner

Z28 ble til fordi GMs racing-entusiast Vince Piggins ville bygge en Camaro for den nyetablerte "Trans-Am sedan road-racing-klassen". I oktober 1966 kunne Vince vise fram sin road racing-versjon for ledelsen. Fristelsen til også å lage en gateversjon av modellen ble stor, og allerede i debutåret ble Z28-modellen tilgjengelig.

Hele 220.917 Camaro-modeller ble produsert i 1967. Kun 602 av disse var utstyrt med Z28-option. Motoren i disse var på 5,0 liter, og hadde 290 HK. Med en såpass liten motor ble vektfordelingen bra, og det var viktig at vekten på forhjulene ble moderat. Pressen elsket bilen og grunnlaget for videre suksess var dermed lagt.

I Camaroens andre leveår kunne du velge mellom hele 10 forskjellige motorer. Fra 3,8 liters rekkesekser på 140 HK, til den mektige 6,5 liters "big-block-motoren" med 375 HK. Sistnevnte som satt i SS-modellen kunne også bestilles med aluminiums topper. Resepten var enkel: Mindre vekt er mer fart.

I 1969 byr man på utrolige 12 motoralternativer. Verstingen her er ZL-1 aluminium motoren på 7,2 liter. Camaroene med denne motoren ble laget for å delta i Super/Stock klassen i NHRA drag racing. Kun 69 stykker ble produsert. ZL-1 motoren ble ellers levert i 1969-modellen av Corvette og var god for 585 HK. Z28-modellene ble fremdeles utstyrt med den lette 5,0 liters motoren, som først ble erstattet i 1970 av en 5,7 liters V8 med 360 HK.

Generasjonsskifte

I 1970 er det generasjonsskifte for Camaro. Den nye Camaroen er bredere, lengre og lavere enn sin forgjenger. Største motor er nå 6,5 liters motoren med 375 HK. Men denne råskapen varer ikke i lenge, for syttiårene viser seg å bli en prøvelse for muskelbilene generelt.

Forsikringsselskapene gir tydelige inntrykk av å ikke like muskelbiler, og oljekrisen lurer rundt hjørnet. I 1971 yter 6,5 liters motoren 300 HK og i 1972 kun 240 HK. året etter er det "goodbye" til "big block", og 5,7 liters motoren overtar som største alternativ. Den yter på sitt beste 245 HK.

Så kommer årene entusiastene helst vil glemme. I 1975-76 var det ingen Z28-modell på programmet, og 5,7 liters motoren har kun 155-165 HK. I 1977 gjenoppstår heldigvis Z28, og effekten øker til 185 HK. Z28 er nå bare en skygge av hva den var på sin storhetstid. Modellen selger likevel bra i årene som kommer, takket være frisk design og gode kjøreegenskaper.

Tredje generasjon

I 1982 ser tredje generasjon dagens lys. Sprekeste motor er 5.0 literen, nå med kun 165 HK. Fremdeles selger man godt på spennende design og kjøreegenskaper. Først i 1985 i den nye IROC -utgaven yter 5,0 liters motoren over 200 hester. Camaro er så smått med på leken igjen.

Tro nå ikke at det er mangel på vilje fra Chevrolet som holder musklene unna, for det er det nemlig ikke. Det er den ustabile situasjonen i oljeproduksjonen som er hinderet. I 1987 går man likevel videre, og 5,7 liters motoren blir igjen å finne under panseret med 225 HK.

1993 er det magiske året da fjerde generasjon er på hjulene, og 5,7 liters motoren i Z28 har 275 HK. Endelig er Camaro igjen utstyrt med en motor det står respekt av. I 1996 kunne du også bestille Z28 med SS-option, motoren var da god for 310 HK. Kombinert med sekstrinns-manuell gearkasse er dette en av tidenes raskeste Camaro-modeller. 1997-modellen viderefører denne trenden. Basismotoren i Z28 er i dag på 285 HK. "The muscle packed Camaro is back"

Camaro Camaro