CAMARO PACE
CAR & CAMARO RS:
1997 Camaro Z28 er
"pace car" i årets
Brickyard 400-løp.
Her er den fotografert
sammen med 1967-modellen.
CAMARO RS:
Camaro RS cabriolet er utstyrt med en
I USA koster denne
bilen 150.000 kroner.
På trykk i Fædrelandsvennen 22.11.1996
Den mest attraktive Camaro gjennom tidene er utvilsomt Z28-utgaven. Z28 som er sports-modellen er kjent for sin fine kombinasjonen av muskler og kjøreegenskaper. Camaro er bilen for slanke lommebøker, i USA koster den billigste versjonen 130.000 kroner
Z28 ble til fordi GMs racing-entusiast Vince Piggins ville bygge en Camaro for den nyetablerte "Trans-Am sedan road-racing-klassen". I oktober 1966 kunne Vince vise fram sin road racing-versjon for ledelsen. Fristelsen til også å lage en gateversjon av modellen ble stor, og allerede i debutåret ble Z28-modellen tilgjengelig.
Hele 220.917 Camaro-modeller
ble produsert i 1967. Kun 602 av disse var utstyrt med Z28-option. Motoren i
disse var på
I Camaroens
andre leveår kunne du velge mellom hele 10 forskjellige motorer. Fra
I 1969 byr man på utrolige 12 motoralternativer.
Verstingen her er ZL-1 aluminium motoren på
Generasjonsskifte
I 1970 er det generasjonsskifte for Camaro. Den nye Camaroen er
bredere, lengre og lavere enn sin forgjenger. Største motor er nå
Forsikringsselskapene gir tydelige inntrykk av å
ikke like muskelbiler, og oljekrisen lurer rundt hjørnet. I 1971 yter
Så kommer årene entusiastene helst vil glemme. I
1975-76 var det ingen Z28-modell på programmet, og
Tredje generasjon
I 1982 ser tredje generasjon dagens lys.
Sprekeste motor er 5.0 literen, nå med kun 165 HK. Fremdeles selger man godt på
spennende design og kjøreegenskaper. Først i 1985 i den nye IROC
-utgaven yter
Tro nå ikke at det er mangel på vilje fra
Chevrolet som holder musklene unna, for det er det nemlig ikke. Det er den
ustabile situasjonen i oljeproduksjonen som er hinderet. I 1987 går man likevel
videre, og
1993 er det magiske året da fjerde generasjon er
på hjulene, og