Jeep Wrangler

Wrangler Wrangler
HARDTOP:
Selv om Wranglerens kalesje er av førsteklasses konstruksjon,
vil en hardtop (10.000 kr.) være å anbefale i vinterkalde Norge.

Ettermontert ekstrautstyr skal med tiden bli en viktigere

inntektskilde for bilverkstedene.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 01.11.1996

Krigeren gjenoppstår

Den populære Jeep Wrangler har fått en kraftig fornyelse som 1997-modell. Den klassiske stilen fra krigs-jeepens tid er tilbake.

Jeep Wrangler er med dette blitt forvandlet fra å være et gammeldags terrengkjøretøy, til å bli en moderne og skikkelig jeep etter dagens krav.

Det gammeldagse hjulopphenget med bladfjærer er erstattet av Jeeps "Quadra-Coil" hjuloppheng. Dette har høstet rosende kritikk for komfort og kjøreegenskaper i Grand Cherokee-modellen. Selve rammen har også gjennomgått en modernisering, den har blitt en del stivere og er blitt mindre mottaklig for vridninger, noe som gjenspeiles på bilens mer robuste oppførsel.

Innvendig er et friskere dashbord installert sammen med nye seter. I tillegg er det utført en mer funksjonell design av hendler og paneler. Alle tekstiler er vannfaste og teppene er i tillegg uttagbare. Airbag for fører og passasjer er standard og aircondition er blitt tilgjengelig.

Luftmotstanden er forbedret fra fryktelige 0,63 cw. til litt mindre fryktelige 0,55. Bedre gummilister og en hard/soft-top som har atskillig bedre passform enn forgjengerens, har gitt en merkbar redusering av vindstøyen.

Tidligere Wrangler modeller har også hatt en del vannlekkasjer både fra hard- og softtoppen. Vinterstid har det vært store problemer med å holde jevn temperatur i coupeen. På den nye modellen er problemet løst. I tillegg er begge toppene blitt enklere å manøvrere.

Motoralternativ

På motorsiden kan du velge mellom en 2,5 liters firesylindret motor med 120 HK, eller en 4,0 liters rekkesekser med 181 HK. Vi prøvde en 2,5 liters motor som passet bra til bilen. ABS-bremser er kun tilgjengelig med 4,0 liters motoren. Gearkasse valget står mellom tretrinns automat eller en femtrinns manuell. I tillegg er Jeeps "Command-Trac" overføringskasse med firehjulstrekk og lavgir på plass.

Dekkene kommer fra Goodyear og heter faktisk Wrangler. Dimensjonene er fra 215/75SR15 til 225/75SR15 og du får dem på vakre aluminiumsfelger. Wrangler veier i overkant av 1400 kg, og har meget bra vektfordeling 49/51 prosent.

Oppfylles

Jeepens trofaste kjøpere har ikke vært så nøye på skrangle- lyder og vannlekkasjer. Dette er jo en Jeep i ordets rette forstand. Chrysler rydder nå opp i Jeepens skavanker og gjør den mer raffinert. Beskjeden fra entusiastene var klar: "La oss få det klassiske kriger-utseende tilbake". Chrysler har klart å oppfylle ønsket.

Jeep Wrangler bygges i Toledo, Ohio, og den vil bli produsert i tre modellvarianter: SE, Sport og Sahara. I USA vil Sahara-modellen koste rundt 100.000 kroner, da med 4,0 liters motor og i Norge 265.000 kroner som varebil. Wrangler Sport varebil med 2,5 litersmotoren vil havne på 189.000 kroner, mens personbil-utgaven av Wrangler Sport vil koste rett i underkant av 300.000 kroner.

Utstyrssalg viktig

Lange serviceintervallene på nye biler gjør at bilverkstedene får mindre å gjøre. 160.000 kilometer er etterhvert blitt vanlig som første service for en personbilmotor i USA. For å kompensere for dette har Chrysler giret opp produksjon av forhandlersolgt ekstrautstyr på sine biler. I Wranglerens tilfelle blir tilbehør som ekstra støtfangere, stigetrinn, sykkelstativ, dekor, ekstra lys og audio komponenter solgt og montert hos merkeforhandlerne.

Wrangler Wrangler