Chrysler Voyager SE 2.0

Voyager Voyager
CHRYSLER VOYAGER
Markedsleder som særnorsk vare- og kombibil. Sistnevnte må
vi snart se å bli kvitt, det er jo ingen som har bruk for den. Regjeringen burde
gjøre det mulig å prise flerbruksutgaven på samme nivå.

KONSEPT VOYAGER
Ferrari-rød lakk og gule felger med lavprofildekk. Mer skal det ikke
til før Voyager ser skikkelig tøff ut. Chrysler har i tillegg justert hjulopphenget og økt
motorens effekt til 205 HK på denne konsept-modellen.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 11.04.1997

Stor bil, liten motor

Når vi først fikk høre om denne 2,0 liters varianten av Chryslers Voyager flerbruksbil, ble vi med det første litt betenkt. Bilen som veier i overkant av 1600 kg er en av Chryslers største modeller, og er dermed utstyrt med fabrikkens minste motor.

Voyager er verken den første eller siste bilen vi vil få oppleve med en slik konfigurasjon. Dagens avgiftssystem gjør at bilprodusentene leverer biler her til lands som de ofte ikke ville drømt om å presentere på hjemmemarkedet.

Vi må likevel innrømme at Chrysler-importøren har forhandlet seg fram til en fristende pakke med den nye 2,0 liters utgaven av Voyager. 550 flerbruksbiler ble i første omgang spesialtilpasset for det norske markedet. Disse forsvant så raskt at man fikk 200 biler til på samme betingelser. Nå viser det seg at dette heller ikke er nok, så det jobbes nå med å få flere biler av denne typen til landet, med samme pris.

Vi lånte i et par dager en Voyager 2,0 SE flerbruksbil med plass til syv personer, hvor begge seterekkene bak enkelt kan fjernes for å gi plass til gods. Førsteinntrykket vårt er meget positivt. Voyager har uten tvil den mest vellykkede kupeutformingen i dette segmentet. Bilen gir oss umiddelbart personbilfølelse. Den eneste konkurrenten som gir samme følelsen når du entrer kupeen er GMs nye minivan, som i Europa selges av Opel og heter Sintra.

Det lille vi har av innvendinger mot Voyager-modellen er at setekombinasjonene ikke er like oppfinnsomme som hos de nyeste konkurrentene. I Voyager kan du velge mellom fire forskjellige setekombinasjoner til andre rad. Enkel to seters benk med ryggjustering og nakkestøtter, samme benk kan også fås med to meget bra innebygde barneseter med firepunktssele, eller du kan få to separate stoler av samme slag som på førerplassen. Legges disse ned har du et lite spisebord til rådighet. Tredje seterad er en treseters benk med ryggjustering og nakkestøtter, som også kan flyttes til rad to.

I konkurrerende modeller som Opel Sintra, Ford Galaxy og VWs Sharan kan i tillegg førerstolene vendes bakover og du kan velge å ha alle sitteplassene med separate stoler. Et stort minus ved Ford og VWs-modell er at de kun har vanlige sidedører. Voyager og Sintra har elegante og brukervennlige skyvedører.

Motoren

De fleste av oss forventer nok at det sitter en kraftig motor under panseret på en bil fra Amerika. Avgiftssystemet som for tiden herjer fritt her i landet, gjør at vi foreløpig bare får venne oss til at selv amerikanerne ikke vil skille seg merkbart ut prestasjonsmessig. 2,0 liters motoren som yter 133 HK, krever at du bruker den femtrinns manuelle girkassen en del. Motoren må kjøres med relativt høyt turtall for at den skal gi noenlunde bra respons. Under normal bykjøring hvor andre og tredje giret brukes flittig føles motoren sterk nok. Men når man kommer opp i girene og får motbakker i "fleisen" viser motoren at den har vel mye bil å dra på. Det er ikke uten grunn at Chrysler kun leverer den med manuell girkasse.

Når dette sies må jeg tilføye at Ford Galaxy og VWs Sharan-modeller som er nærmest Voyageren i pris, ca 310.000 kroner, veier hundre kilo mer og har en motor som kun yter 115 HK. Opels Sintra er noe sterkere med sin 2,2 liters motor på 141 HK, men den er nesten 60.000 kroner dyrere. Det er selvfølgelig ikke noe problem å holde fart i Voyageren. Som sagt er det høyt turtall og mye giring som skal til, men det går litt på bekostning av komforten.

Ros må imidlertid deles ut for at motoren er relativt stillegående, i alle fall for oss i kupeen. Bensinforbruket oppgis til 0,76 liter pr. mil ved 90 km/t og 1,16 ved bykjøring.

Utstyr

Vår Voyager SE hadde følgende standardutstyr: ABS-bremser, air-bags, høydejusterbare lys, el. justerbare og oppvarmede speil, el. fremre og bakre sidevinduer, fargede viduer, nakkestøtter til alle seter, RDS radio og kassettspiller med fire høyttalere, sentrallås, servostyring og vinduspusser med spyler bak.

Selv om prisen nå er blitt betraktelig rimeligere, er bilen fremdeles alt for dyr. Prøvebilen vår kostet 306.900 kroner. Med V6-motor og omtrent samme utstyrspakke koster den 440.000 kroner. Konklusjonen blir: Om du kan ta til takke med 2,0 liter motorens prestasjoner, får du i denne Voyageren en av markedets beste flerbruksbil.

Lurer du på hvor mye en Voyager med alt tilgjengelig utstyr, den største motoren og firehjulstrekk vil sette deg tilbake økonomisk? Er 717.000 kroner nok? Det burde i Norge være mulig å kjøpe seg den bilen man trenger selv om den er stor og sikker, med en matchende motor uten at den blir priset til det uoppnåelige. Takk for at du samtykker.

Neon Coupe

Neon
NEON COUPE:
Er det ikke på tide at Chrysler importøren tar hjem to-dørs utgaven av Neon?
Den ville vært et friskt og ungdommelig alternativ til alle firedørs utgavene som er solgt.