Dodge Viper GTS Coupe

Dodge Viper GTS Coupe Dodge Viper RT/10
En Arnold Schwarzenegger med fire hjul! GTS Coupe + RT/10.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 31.10.1995

En skikkelig muskelbunt

Dodge Viper ble første gang introdusert i 1992 undr betegnelsen Viper RT/10, og har fram til nå kun vært å få som cabriolet. Bildet vårt viser pace-car modellen som var en showbil med den hensikt å sjekke folks interesse for en coupe. Den var klart til stede, og Dodge Viper GTS Coupe ble dermed et faktum.

Første halvår av 1996 vil gå med til å bygge de ca. 500 Viper RT/10 som man forventer å selge, deretter vil produksjonen bli lagt om for å bygge GTS Coupe-utgavene.

Nye farger for neste år er hvit med blå striper, sort med sølvfargede, og den kjente røde kommer nå med gule felger og emblem. Motoren er den samme "deilige" 8.0 liters aluminium V10-eren som takket være et mer effektivt eksosanlegg og fin trimming av luftinntak nå yter hele 420 hester. 20 hester mer enn i fjorårsmodellen. 0 til 100km/t går unna på 4.5 sekunder og toppfarten er rundt 260 km/t. Den seks-trinns Borg Warner girkassen er den samme som tidligere.

Dodge Viper RT/10 Dodge Viper GTS-R Coupe
Dodge Viper RT/10 + GTS-R.

Kjører du i sjette gear i 120 km/t, "dorsker" V10-eren seg avgårde i 1500 rpm, det er her uttrykket "There's no substitute for cubic inches" kommer til sin rett. For å kontrollere dette brutale maskineriet, har Viper temmelig heftige felger og dekk. Dimensjonene på Michelin Pilot SX-dekkene er 275/40ZR17 foran og 335/35ZR17 bak. Er det dette man kaller "vegg til vegg dekk"? Med disse sålene og en del endringer i hjulopphenget klarer Viper GTS over 1,0g på skidpad'en.

Sommeren 1997 vil Viper få nok et tilskudd på stammen, nemlig et lite antall race-ready- versjoner. Viper GTS-R Coupe vil bli laget med rørramme-chassis og carbonfiberkarosseri, og V10-eren vil yte omkring 550 hester. Toppfart bortimot 330 km/t.

Dodge ViperDodge Viper
Dodge Viper på Indianapolis Motor Speedway.