Chevrolet Corvette Convertible

Corvette Corvette
CORVETTE CABRIOLET & COUPE:
Femte generasjon Corvette _en nytelse for sansene.

COUPE:
Corvette Coupe fikk vi låne i fjor. Her en stillestående start med traction controllen avslått.
I løpet av 5 sekunder passerer den
100 km/t, og gir seg ikke før den når 280 km/t.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 06.09.1999

Toppløs muskelbunt

Varm sol fra skyfri himmel og Chevrolets toppmodell Corvette i utstillingsvinduet. Rød, fristende og toppløs. Det kribler i blodet. Lar de oss teste vidunderet?

Joda, bilen kan vi låne. Tidligere er vi presentert for Corvette Coupe, men den gang ble det kun en times tur på deling med andre. Nå er vi for første gang alene med bilen som regnes for å være en av verdens beste serieproduserte sportsbiler.

Bilen gir ekte amerikansk action fra første sekund. Vri på tenningsnøkkelen og Corvettens seks analoge instrumenter gjør en «pre flight» sjekk, samtlige visere går til endes og tilbake. Samtidig kommer teksten «Corvette by Chevrolet» trillende fram på dashbordets infosenter/LCD panel. Så amerikansk og så passende i et leketøy for store gutter. Vri videre og aluminiums V8eren starter med en vidunderlig brummende «sang».

Linjeføringen er ikke så vulgær som på tidligere utgaver, den ser på en måte sivilisert ut. Slik virker den også de første kilometerne i køen på vei ut mot tomme landeveier, for det er på landeveien Corvette hører hjemme. Vi opplever bilens egenskaper som helt enorme, samtidig er den enkel å manøvrere. Blir du først betatt av bilens kjøreegenskaper blir du ikke mindre imponert når du ber 5,7 liters V8eren om mer fart. Den er råsterk og har et enormt pådrag ved alle anledninger. 345 HK og et dugelig dreiemoment sørger for det.

Nyter

Det er nettopp dreiemomentet som gjør at vi nyter amerikanske bilmotorer så mye. Stort volum gir høyt dreiemoment på relativt lave turtall, dette er igjen ensbetydende med massiv motoreffekt uten nøling. Corvettens LS1-motor er nettopp slik. Allerede ved 1500 omdreininger leveres hele 300 lb-ft. De fleste andre sverger til mindre volum og høye turtall, motoren er da sterk når den nærmer seg turtallstoppen. Greit nok i en Ferrari, men ellers skikkelig stressende!

Corvetten ruller på fete Goodyear gummisåler som igjen sitter på magnesiumfelger. For å spare plass og vekt er reservehjulet fjernet, i stedet er dekkene av «run flat» typen. Alle hjulene har sensor som vil informere om lufttrykket endrer seg. Med denne typen dekk kan du trygt kjøre punktert i 30 mil i 80 km\t.

«Vår» bil var gått 7000 km og var til salgs for 950.000 kroner. Vil du ha den urørt må du ut med 1,350 000. Nøyaktig en million kroner mer enn i bilens hjemland. Nok en påminnelse om vår totalt meningsløse bilpolitikk. For samme beløp kan man faktisk reise til California, leie hus og bo der i fem år, kjøpe ny Corvette og ta den hjem som flyttegods og enda ha penger til overs. Du slipper til og med unna fem grå og regntunge halvår.

Tiden er inne for å leverer bilen tilbake. Kan ikke fatte at seks timer allerede er svidd bort: We want more!

Corvette
CHASSIS:
Girkassen er bak, og er med på å gi bilen en suveren vektfordeling.