På trykk i Fedrelandsvennen 21. Januar 2009

 

Ungdomsbølgen

 

Amcar

Amcars: Alexander Ro med to av favorittene i bilsamlingen sin. Kjøreopplevelse, utseende og lyd er hovedfaktor for hans favorisering av Amcars.

 

Ungdomsbølgen

 

Amcarmiljøet over hele landet opplever for tiden stor pågang fra unge entusiaster. Alexander Ro 22 år fra Søgne er en av de yngre i kristiansandsklubben US Car Club Agder.

 

Alexander Ro har hatt bildilla lenge, og har brukt det meste han har tjent i sitt unge liv på bilsamlingen sin. Ros bilinteresse spenner over ett vidt spekter, men det er de eldre amerikanske bilene han verdsetter høyest. Det er noe helt spesielt med disse, de er så annerledes enn de vi vokser opp med her sier han. I tillegg er disse bilene for det meste enkle å reparere, og deler er heller ikke så ekstremt dyre. I miljøet er det mange som ivrig hjelper til om ungdommen trenger hjelp. De eldre i miljøet forteller at de setter stor pris på pågangen fra yngre entusiaster, i en lang periode har man vært bekymring for rekrutteringen. Hovedklubben i Norge, American Car Club of Norway har nå faktisk flere medlemmer enn KNA (Kongelig Norsk Automobilklub). Nylig passerte Amcar klubben 16.000 medlemmer.

 

Hollywood

Ro mener at en av grunnene til ”ungdomsbølgen” er den utstrakte bruken av klassiske amerikanske biler i ”Hollywood” filmer. Filmen Gone in 60 seconds med Nicolas Cage er et godt eksempel. Den skapte et verdensomspennende marked for biler bygd i samme sjanger som Ford Mustangen (Elanor) de rattet rundt i filmen. Også Custom Cars i Lillesand har bygd en slik. I tillegg er det mye bilrelatert på diverse tv-kanaler, programmer som Overhaulin’ og American Hot Rod er garantert bra for rekrutteringen.

 

Bilparken

Ros bilpark består av fem biler. Vår favoritt i samlingen er Thunderbirden fra 1966, dette er samme type bil som ble brukt i den populære filmen Thelma & Louise. Selvfølgelig har Ro filmen. Thunderbirden er en nytelse for sansene, og interiøret er i en klasse for seg. Her har designerne virkelig fått utfolde seg. Bilen til Ro er i pen bruksstand, en tilstand han har tenkt å beholde den i. Det er mange som ønsker å restaurere slik at alt ser nytt ut, men pent brukt har utvilsomt sin sjarm mener han. I tillegg til disse har han en 1975 Lincoln Continental Mark IV, en 1970 Ford 20M RS, en BMW 745 med turbo fra 1982 og sist men ikke minst en ny innkjøpt 1978 Chevrolet Corvette.

 

AmcarAmcar
1966 Ford Thunderbird: 6,5 liters V8-motor på 315 hestekrefter gjør kjøreturen til en nytelse.

 

AmcarAmcar
Romskip: Interiøret i Thunderbirden er spektakulært, selv en tur i baksetet er en uforglemmelig opplevelse.

 

Overraskelsen

Corvetten fikk han hjem fra Amerika i sommer. Ro forteller at bilen var ganske sliten, men at den begynner å ta form nå. Kun lakkeringen gjenstår/pågår. Bilen han hentet i containerhavna her i Kristiansand var hvit med sort interiør. Under hvitfargen var det tydelige spor etter lakken bilen ble levert med som ny. For etter noen iherdige runder med sandpapir kom en to delte farge i sølv til syne. Ro forteller at han ble ganske så ivrig av synet, for kun jubileumsutgaven ble levert slik. Kunne dette være en slik? I 1978 lagde Chevrolet en spesial utgave av Corvette kalt Silver Anniversary, dette for å markere 25 år med Corvette produksjon. Fargevalget falt på en kombinasjon i sølv, kledelige nok for en sølvjubilant. Etter litt ”kodeknusing” av rammenummeret viste det seg at Ros antagelse var korrekt, en jubileums Corvette var skjult under blass hvit lakk. Da blir det lystbetont ekstra arbeid med todelt lakkering i vinter sier Ro, og Corvette bestanden i Kristiansand får ett nytt og attraktivt tilskudd.

 

Amcar
1978 Chevrolet Corvette: Leketøy med 5,7 liters V8-motor og 300 HK.

Story as it appared in Fedrelandsvennen

Download

Store bilder/Large pictures below:

1680 X 1050 1680 X 1050
1280 X 1024 1280 X 1024 1280 X 1024
1280 X 1024 1280 X 1024 1280 X 1024