På trykk i Fedrelandsvennen 13.Mai. 2009

 

2008 Jeep Wrangler Unlimited

 

Amcar

Påkledd: Jeep Wrangler Unlimited i helårsdrakt.

 

Amcar

Avkledd: Jeep Wrangler Unlimited i sommerklær.

Bilprodusentens svar på kortbukse og singlet.

 

Amcar

Amcar

Transformer: Forvandlingen ble gjort unna på mindre enn 30 minutter,

med litt erfaring går det sikker enda raskere. Den bakerste delen av taket

må man ha hjelp til, ikke fordi taket er tungt, men det er stort og uhåndterlig.

 

Amcar

Dekkmønster: Tøffe gulvmatter med dekkmønster.

 

En ekte Transformer

 

Den heter Jeep Wrangler Unlimited, vi døper den om til Jeep Wrangler Transformer.

 

Unlimited er firedørs utgaven og lang versjonen av den klassiske lille Jeep Wrangler. En Jeep som har aner helt tilbake til andre verdenskrig. Bilen kan utstyres og bygges om til det ugjenkjennelige på kort tid, slik som med leketøysfigurene Transformers. Ønsker du deg en praktisk SUV, en romslig varebil, en firehjulstrekker til vinteren, eller kanskje en tøff sommerbil? Utrolig nok kan du få alt dette i en og samme bil/Jeep.

 

Den er romslig for en familie på 5 personer, og har god bagasjeplass. Fremkommeligheten er i beste Jeep tradisjon. Eller som Jeep folket sier ” Paved roads, a perfect example of wasted government spendings”. Den rette bilen for vinterføre, men samtidig kan den være en optimal sommerbil. Da tar man bare av taket, dørene og legger frontruta ned på panseret. Utvilsomt en attraktiv metode for en naturopplevelse fra bilsetet. Tenk så herlig, på Safari en varm sommerdag i sakte fart på en utrafikkert og naturskjønn sidevei med naturens lyder og lukt rett i fleisen. Selvfølgelig ikke en erstatning for nydelige fotturer i skog og mark, men en ny og annerledes måte å møte naturen på.

 

Utstyr

Utstyrslisten er omfattende og mye av utstyret er tilpasset for friluftsbruk. Eksempelvis kan den leveres med telt tilpasset bilens bakparti. Dette gir adgang til bilens bakdør uten at man behøver å gå ut av teltet, bilens interiør blir dermed som en del av teltet. Wrangleren er derfor en ypperlig bil for friluftsmennesker, nesten et must. Kombinasjonene av bruksområder er overveldende. Men vær likevel klar over at Jeepen ikke kommer tilrettelagt for alt dette rett ut av ”boksen”. Som sagt er utstyrspakken enorm, det er derfor viktig å bruke tid til å sette seg inn i de forskjellige alternativer. Jeep annonserer at Unlimited kan leveres i 128 forskjellige utstyrskombinasjoner.

 

På ønskelisten

Jeepen er tvers igjennom knalltøff, og den står aller øverst på undertegnedes ønskeliste som helårs bil. Bare så synd at den blir stående der lenge, veldig lenge. For billig blir herligheten ikke, spesielt om man skal ha med bakseter. Når grådige norske myndigheter har grafset til seg havner prisen på ufattelige 690.000 kroner for billigste utgave. Som varebil koster den mindre, fra 380.000 kroner. Det er så grenseløst irriterende, men det er vel slik det skal være i Norge.  Min 11 år gamle Cherokee blir nok dobbelt så gammel før den byttes inn i en 11 år gammel Wrangler Unlimited. Vil i samme åndedrag fortelle at billigste utgave koster rund 150.000 kroner i USA, og toppmodellen rett over 200.000 kroner. I Sverige koster billigste utgave 255.000 kroner, og toppmodellen rundt 370.000. Vi snakker da om grunnpriser med alle seter på plass, så stiger jo prisene noe når ekstrautstyr skal velges. Stiger mest gjør de selvfølgelig i Norge.