SVT Mustang Cobra
R:
Laget for bilrace, men også klar for
landeveien. Norske veier passer den utmerket for,
men fartsgrensene passer dårlig.
På trykk i Fedrelandsvennen 29.01.2001
Ford er kjerringa mot strømmen i bilbransjen. Godt over 10.000 mustanger selges hver måned. Dette er mer enn dobbelt så mye som konkurrentene til sammen.
Mektig:
Skulle man være uheldig å bli
overkjørt kunne kanskje dette vært noe? :-)
GMs Chevrolet sliter med å få solgt Camaro. Pontiac har samme problem med Firebird. Situasjonen er så alvorlig at det går mot slutten for disse modellene.
For å holde salget på topp er det viktig å skape blest rundt modellen. Spennende nyheter og SVTer Fords resept. SVT en forkortelse for "Spesial Vehicle Team" er spesialbilavdelingen til Ford. Her produseres nisjemodeller med krutt under panseret. Hvis du ser logoen SVT på et Ford-produkt, bør du studere bilen nærmere.
Den røde bilen på bildene heter Cobra R. Første utgave kom i 1993 og har gjennomgått en forbedringsprosess til dagens og tidenes raskeste versjon. "Vår" Cobra R ble lansert i fjor. Den er i likhet med tidligere utgaver preparert for bilrace, men tilfredstiller i samme slengen de krav som stilles for å gjøre den lovlig i vanlig trafikk.
For å få fart på bilen har
Ford installert en DOHC V8-motor på
SVT Mustang Cobra:
"Snill" versjon ser ikke så
verst ut den heller.
SVT
Cobra: Skal musikk og tempererte
venner være med på turen er Cobra (den sølvfargede på
bildene) SVTs alternativ. Her brukes en DOHC V8-motor på
Standard Mustang som er en billig bil til 150.000 kroner i USA, har fremdeles noen gammeldagse tekniske løsninger, blant annet stiv bakaksel. Cobra utgavene har derimot uavhengig hjuloppheng i alle fire hjørner. Nå er dagens veier stort sett slette og fine, derfor kan man på sett og vis forsvare løsningen med stiv bakaksel i en billig bil. Det er først og fremst på såkalt vaskebrett eller veldig humpete vei en bil uten uavhengig opphengt ikke henger med.
SVT Cobra er utstyrt med Power Start traction control/ESP system, spesielt utviklet for sportsbiler. Dette tillater hjulspinn ved hard akselerasjon så lenge man kjører rett frem. Begynner bilen å skli sideveis aktiviseres systemet. Hele traction systemet kan også deaktiveres om det skulle være ønskelig.
Hva koster så denne blandingen av lekre biler? For oss avgiftsbelastede nordmenn vil prisene virke helt vanvittige. Billigste Mustang med V8-motor er GT utgaven med 260 HK koster 195.000 kroner i USA. Vil du ha en Bullitt GT koster den 235.000 kroner. SVT Cobra koster kun 260.000. For cabrioletutgaven plusser du på drøye 30.000 kroner. Raceren Cobra R (kun coupe) omtales i USA som veldig dyr, den kostet 460.000 kroner. Er imidlertid totalt utsolgt.
Mustang Bullitt GT:
Selges kun i farven
pursuit green.
Siste nytt: Ferskeste rapport fra Detroit utstillingen er at showbilen Mustang Bullitt GT settes i produksjon. Bilen ble første gang vist på Los Angeles utstillingen i januar 2000. Folk ble den gang ble helt gale. Det er bilen "The King Of Cool", Steve McQueen, brukte i filmen Bullitt fra 1968 som gjenoppstår. Ford mener å ha gjenskapt både visuell og emosjonell spenning fra en av filmhistoriens mest klassiske biljakter.
Mustang Bullitt selges kun i farven pursuit green. Utgangspunktet er en Mustang GT. Endringene som gjør den til en Bullitt GT er først og fremst visuelle. Felger, senket hjuloppheng, karosseri-modifiseringer på "scoops" og andre detaljer gjør bilen Bullitt-like. Interiøret har også fått en oppdatering.
Kun 5000 Bullitt GT vil bli produsert, alle med unike serienummer. Bilen blir garantert et samlerobjekt.