Ford Mustang SVT + Bullitt GT

2000 SVT Ford Mustang Cobra R
SVT Mustang Cobra R:
Laget for bilrace, men også klar for landeveien. Norske veier passer den utmerket for,
men fartsgrensene passer dårlig.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 29.01.2001

Udødelige Ford Mustang

Ford er kjerringa mot strømmen i bilbransjen. Godt over 10.000 mustanger selges hver måned. Dette er mer enn dobbelt så mye som konkurrentene til sammen.

2000 SVT Ford Mustang Cobra R 2000 SVT Ford Mustang Cobra R
Mektig:
Skulle man være uheldig å bli overkjørt kunne kanskje dette vært noe? :-)

GMs Chevrolet sliter med å få solgt Camaro. Pontiac har samme problem med Firebird. Situasjonen er så alvorlig at det går mot slutten for disse modellene.

For å holde salget på topp er det viktig å skape blest rundt modellen. Spennende nyheter og SVTer Fords resept. SVT en forkortelse for "Spesial Vehicle Team" er spesialbilavdelingen til Ford. Her produseres nisjemodeller med krutt under panseret. Hvis du ser logoen SVT på et Ford-produkt, bør du studere bilen nærmere.

Den røde bilen på bildene heter Cobra R. Første utgave kom i 1993 og har gjennomgått en forbedringsprosess til dagens og tidenes raskeste versjon. "Vår" Cobra R ble lansert i fjor. Den er i likhet med tidligere utgaver preparert for bilrace, men tilfredstiller i samme slengen de krav som stilles for å gjøre den lovlig i vanlig trafikk.

For å få fart på bilen har Ford installert en DOHC V8-motor på 5,4 liter som yter 385 HK. Denne gires for første gang i mustangens historie med en sekstrinns manuell girkasse. Bilens hjuloppheng og bremser har lite til felles med det man finner under en standard Mustang. Det kan også sies om interiøret som mangler mye av det man forventer i en "gatebil". Bakseter, stereo og aircondition kan du se langt etter. Bilens kraftige frontspoiler og ikke minst den høye hekkspoileren er ikke påklistret gimmick, men meget effektive for optimalt veigrep. Spesielt når bilens toppfart på rundt 280 km/t nærmer seg. Cobra R bruker bare 4,5 sekunder på å nå 100 km/t.

2001 SVT Ford Mustang Cobra 2001 SVT Ford Mustang Cobra
SVT Mustang Cobra:
"Snill" versjon ser ikke så verst ut den heller.

SVT Cobra: Skal musikk og tempererte venner være med på turen er Cobra (den sølvfargede på bildene) SVTs alternativ. Her brukes en DOHC V8-motor på 4,6 liter. Motoren settes sammen for hånd av to personers team. Når den er ferdig signerer arbeiderne kunstverket sitt. SVT Cobra har ett gir og 65 HK færre enn R utgaven, men her får du aircondition, bakseter og stereo på kjøpet. Ikke så verst kombinasjon det heller.

Standard Mustang som er en billig bil til 150.000 kroner i USA, har fremdeles noen gammeldagse tekniske løsninger, blant annet stiv bakaksel. Cobra utgavene har derimot uavhengig hjuloppheng i alle fire hjørner. Nå er dagens veier stort sett slette og fine, derfor kan man på sett og vis forsvare løsningen med stiv bakaksel i en billig bil. Det er først og fremst på såkalt vaskebrett eller veldig humpete vei en bil uten uavhengig opphengt ikke henger med.

SVT Cobra er utstyrt med Power Start traction control/ESP system, spesielt utviklet for sportsbiler. Dette tillater hjulspinn ved hard akselerasjon så lenge man kjører rett frem. Begynner bilen å skli sideveis aktiviseres systemet. Hele traction systemet kan også deaktiveres om det skulle være ønskelig.

Hva koster så denne blandingen av lekre biler? For oss avgiftsbelastede nordmenn vil prisene virke helt vanvittige. Billigste Mustang med V8-motor er GT utgaven med 260 HK koster 195.000 kroner i USA. Vil du ha en Bullitt GT koster den 235.000 kroner. SVT Cobra koster kun 260.000. For cabrioletutgaven plusser du på drøye 30.000 kroner. Raceren Cobra R (kun coupe) omtales i USA som veldig dyr, den kostet 460.000 kroner. Er imidlertid totalt utsolgt.

2001 Ford Mustang Bullitt GT 2001 Ford Mustang Bullitt GT
Mustang Bullitt GT:
Selges kun i farven pursuit green.

Siste nytt: Ferskeste rapport fra Detroit utstillingen er at showbilen Mustang Bullitt GT settes i produksjon. Bilen ble første gang vist på Los Angeles utstillingen i januar 2000. Folk ble den gang ble helt gale. Det er bilen "The King Of Cool", Steve McQueen, brukte i filmen Bullitt fra 1968 som gjenoppstår. Ford mener å ha gjenskapt både visuell og emosjonell spenning fra en av filmhistoriens mest klassiske biljakter.

Mustang Bullitt selges kun i farven pursuit green. Utgangspunktet er en Mustang GT. Endringene som gjør den til en Bullitt GT er først og fremst visuelle. Felger, senket hjuloppheng, karosseri-modifiseringer på "scoops" og andre detaljer gjør bilen Bullitt-like. Interiøret har også fått en oppdatering.

Kun 5000 Bullitt GT vil bli produsert, alle med unike serienummer. Bilen blir garantert et samlerobjekt.