Chrysler Stratus LX Convertible

Stratus Stratus Stratus
Vi fikk mange beundrende blikk etter oss når vi kom susende i denne:

 

kabriolet-modeller kan skryte av vakker linjeføring med kabriolet-toppen

på plass. Stratus er et av unntakene, toppen matcher også interiøret fint i fargen.

Sikkerhetsbeltene er praktisk og vakkert integrert i setene.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 03.05.1996

Toppløs i sommer?

Stratus kabriolet er Chryslers oppfølger til den suksessfulle modellen Le Baron kabriolet. Det har kostet Chrysler den nette sum av 200 millioner dollar å utvikle modellen.

Det som skiller Stratus kabriolet fra konkurrentene, er at man ikke har begynt å bygge om en eksisterende-modell. Kabriolet-utgaven låner i stedet en del komponenter fra sedan-modellen.

Dashbord, motor og fremre hjuloppheng er hentet fra sedan-modellen, mens resten er nykonstruert. Dette har gjort at man kunne bygge bilen fri for mange av kabriolet-modellenes ulemper som bla. trange bakseter og dårlig bagasjeplass.

Baksetet rommer to voksne uten problemer, og takket være sikkerhetsbeltenes integrering i setene slipper man å snuble over dem når man skal stige inn. En annen fordel er at sikkerhetsselen ikke blafrer i vinden og skaper unødig vindsus.

Min kjære nabo som måler 196 cm på strømpelesten, ble plassert i baksetet og hans kommentar var: _ Her er det "jaggu" plass til folk på to meter. Utrolig!

Bilen leveres i USA med to motoralternativer: 2,4 liters firesylindret på 150 HK, eller en V6 på 2,5 liter med 168 HK. I Norge er det foreløpig kun V6-motoren som leveres. Gearkassen er firetrinns automat.

Styrken

Stratus kabriolet har et aggresivt ansiktsuttrykk, men er ikke så aggresiv som den ser ut til å være. V6-motoren gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på rundt 10 sekunder. Den behagelige gearingen stjeler nok noe av bilens kraft og akselerasjon. Selv kunne jeg ønske meg en femtrinns manuell gearkasse som et valg til denne bilen. Bensinforbruket er på 1,17 liter pr. mil i byen og 0,80 liter på landeveien.

Det viktigste for kjøpere av en slik bil er topp komfort og passelig motorkraft fremfor imponerende fartsressurser. Og nettopp komforten er bilens store styrke, man sitter som en konge. Bilen beveger seg med faste bevegelser, og er slett ikke "redd" for en liten utfordring på svingete Sørlandsveier. Dekkene har dimensjonene 215/55SR16. Litt støy fra disse trenger igjennom til baksetepassasjerene, men er til å leve med.

Med toppen nede blir vinden behagelig ført over hodene. Litt rufsete blir likevel sveisen, men det er jo noe som hører hjemme i en kabriolet. Dashbordet er ryddig og instrumentene er lettleste, i tillegg er bilens interiør smakfullt designet og gir en følelse av eksklusivitet.

Kabriolet-toppen er ellers lett å manøvrere, du løsner enkelt to anordninger over frontruten og trykker på en knapp, og vips, så faller den fint og usynlig på plass i sin lille brønn. Chrysler har lagt stor vekt på at bilen også skal fungere hundre prosent om vinteren, og "kalesjen" inneholder faktisk en oppvarmet bakrute av glass.

Kun topp-modellen Stratus LX er foreløpig tatt inn til Norge. Utstyrslisten er imponerende og inneholder det meste som tilbys på luksusbiler i dag. Førersetet er elektrisk justerbart sammen med speilene og vinduene. Air condition, cruise control, airbag for fører og passasjer , ABS-bremser og et supert Audio-system av merket Infinity er også på plass.

Øker produksjonen

Chrysler har solgt rundt 40.000 enheter i året av forgjengeren Le Baron, den har også vært den mest solgte modellen i sitt slag de siste årene. Med nytt spennende utseende, nytt navn og førsteklasses konstruksjon håper man nå å øke salget med 10.000 enheter i året.

Stratus LX Kabriolet koster levert i Kristiansand 480.000 kroner, og den har faktisk allerede havnet i hendene på en heldig sørlending. En liten advarsel: En prøvetur kan bli kostbar, ønsket om å eie bilen blir enormt!

Stratus Stratus