På trykk i Fedrelandsvennen 28. Oktober. 2009

 

2009 Jeep Grand Cherokee SRT8

 

Rå, vakker og praktisk: En sjelden kombinasjon, men helt sann.

Bilens kraftfulle teknikk er ikke til hinder for de praktiske funksjoner.

Den bare løser oppgavene raskere.

 

Amcar

Elegant: Ren linjeføring som ser bra ut uansett vinkel.

 

AmcarAmcar

Interiør: Ikke så spektakulært, men den er tøff innvendig også.

 

Dream on

 

Neste år kommer nye Jeep Grand Cherokee og ”ingen” vet om SRT8-utgaven videreføres.

 

Derfor kan det være best å sikre seg grombilen nå. Med fortsatte nedgangstider er vi redd for at SRT-utgaven skal bli skrinlagt. Skjønt det å sikre seg en grombil som denne er ikke lett om man bor i Norge. Kruttpakken vi presenterer her koster 265.000 kroner i USA, i Norge må vi dessverre regne med å legge på rundt 1,5 million kroner til, i avgift. Her er vi igjen helt ute av proporsjoner med omverdenen. Jada den bruker mer bensin enn en vanlig bil, men avgiftsstraffen er i drøyeste laget.

 

Kruttpakke

Under Jeepens tøffe ytre lever en herlig 6.1 liters HEMI V8-motor med 420 hestekrefter. Det gir bilen akselerasjonsprestasjoner på nivå med de raskeste uansett kategori. Fra stillestående til 100 km/t tar 5 sekunder. Girkassen er en femtrinns automat av ”Auto Stick” typen som kan gires manuelt om ønskelig. Bremsene kommer fra Brembo og den ruller på 20 tommers felger. SRT8 utgaven er tidenes raskeste Jeep, vakker er den også. Med hissig frontparti, tøffe felger, bakpart med midtplasserte doble eksosrør og ett nydelig skinninteriør. Det er bare så synd at motorlyd ikke lar seg gjengi i en avis, for den skulle dere ha hørt. Helt fantastisk gåsehud rå. Ååååååå jeg har så lyst på en slik bil. Holy cow, amazing - Sweet dreams.