På trykk i Fedrelandsvennen 10 juni 2009.

 

Amcar

2010 Ford F-150 SVT Raptor:

“Where the road ends, the fun begins.”

Ford leverer en ekte offroad-racer til folket.

 

Amcar

2010 Corvette Grand Sport:

Grand Sport modellen utvider modellspekteret

og utjevner prisgapet mellom standard Corvetten

og de råere og mer påkostede utgavene.

 

Amcar

2010 Saturn Sky Red Line:

Saturn Sky leveres i to versjoner, Sky og Sky Red Line.

Bilde viser toppmodellen Red Line. Sky deler plattform

med både Opel GT og Pontiac Solstice.

 

Amcar

2010 Buick LaCrosse:

Er en eksklusiv bil med volumpotensial og kun v6 motor

på menyen. Muligens den eneste fornuftige i dagens

bilpresentasjon, men vi synes dette er en vakker skapning.

 

Lenge leve entusiasmen

 

Alle som liker amerikanske biler går utvilsomt en spennende tid i møte. Hva og hvem overlever krisen er det store spørsmålet.

 

Det endelige resultatet blir ikke total nedleggelse, men selskaper og avdelinger vil bli splittet opp, noen solgt og noen nedlagt. Hos Chrysler er man godt i gang med å legge løpet for et samarbeidsprosjekt med Fiat. Hos GM er det salg og nedleggelse av ikke lønnsomme produkter som har førsteprioritet. Pontiac og Hummer er to eksempler på det. Pontiac legges ned og Hummer er for salg, samtidig ser Ford ut til å klare strabasene. For øyeblikket er hele situasjonen ganske uoversiktlig. En ting er sikkert og ganske så paradoksalt, amerikansk bilindustri lager for øyeblikket sine beste produkter, og får ikke solgt dem. Bilene vi i dag presenterer er mest å regne som nisje produkter, men en potensiell volum selgere er også med. Dagens utvalgte biler viser tydelig at entusiasmen for bil fremdeles lever, og entusiastiske som vi er lar vi de snusfornuftige ligge til en annen gang.

 

Ørkenraceren Ford F-150 SVT Raptor

I Raptor lager Ford en knalltøff offroad racing versjon av sin nyeste F-150 pickup truck. Det er Fords spesialbilavdeling SVT som står bak utviklingen av bilen. I motsetning til de tidligere muskelbil utgavene av F-150 er dette en racing truck spesialdesignet for å tåle høy fart i veldig ulent terreng over lang tid. For øyeblikket er motoren i Raptor Fords 5,4 liter Triton V8er på 310 hestekrefter. Kanskje i minste laget for en racer, derfor har SVT en 6,2 liters V8 tilgjengelig om ikke så lenge. Det er ingen tvil om at dette er en rå offroader, Ford har nemlig lang erfaring med offroad racing. I mer enn 20 år har de vært blant de beste på område. Nå deler de denne erfaringen med oss dødlige, og tilbyr en slik rett fra forhandler. Selv om Raptor har helt spesielle egenskaper i terrenget vil den likevel være anvendelig som en truck i daglig drift.

 

2010 Corvette Grand Sport

Corvette Grand Sport eller GS er en modell som er kommet til for å fylle gapet i pris og utstyr mellom standard Corvetten og den påkostede og mer muskuløse Z06 modellen. Er standard Corvetten for snill og Z06 i meste laget går man altså for en Grand Sport. En Z06 leveres heller ikke i åpen utgave og kun med manuell girkasse. I en Grand Sport kan man få i både pose og sekk, i tillegg kan den også leveres med Targa tak. Hjulopphenget på en GS er tunet noe mer aggressivt enn standard, men mykere enn på Z06. Av utseende har GS bredere skjermer enn standard utgaven, de er av samme type som på Z06 og toppmodellen ZR1. Den har unike GS felger, 18 tommer store foran og 19 tommere bak. ”Up front” er dekkene 275 brede i 35 profil og bak 325 i 30 profil. Grunnet noe lettere vekt og endret giring vil en GS være hakket raskere enn en standard Corvette. Prismessig starter en ny Corvette på rundt 50.000 dollar. En Grand Sport på rundt $58.000, en Z06 på $75.000 og toppmodellen ZR1 med 638 hestekrefter ”will set you back” $105.000.

 

Saturn Sky Red Line

Saturn er et relativt ukjent bilmerke for de fleste her i landet, men GM’s småbil avdeling har vært med oss siden 1990. Det ryktes at Saturn er i faresonen for nedleggelse eller salg. Litt underlig siden Saturn lager biler som er godt tilpasset dagens situasjon, mange av Saturn’s modeller stammer i dag fra Opel.

 

Sky har alltid blitt omtalt som en billig (fra 180.000 kroner) og morsom bil. Med siste Red Line utgave er bilen løftet opp på et nivå som gjør at også de som liker muskler kombinert med sportsbilegenskaper kan velge Sky. Red Line er toppmodellen med mest motor og hjuloppheng som matcher. I standardutgaven av Sky sitter en firesylindret 2,4 liters motor med 173 hestekrefter. I Red Line er volumet mindre, men motoren er sterkere. Her er den på 2,0 liter, har turbo og en effekt på 260 hestekrefter. Tilgjengelige girkasser er for begge utgavene en femtrinns manuell eller en femtrinns automat. Red Line koster fra 205.000 kroner i Amerika. Lenge leve entusiasmen og fornuftige bilpriser.