På trykk i Fedrelandsvennen 10 juni 2009.
2010 Ford F-150 SVT
Raptor:
“Where the road ends, the fun begins.”
Ford leverer en ekte offroad-racer til folket.
2010 Corvette Grand Sport:
Grand Sport modellen utvider modellspekteret
og utjevner prisgapet mellom standard Corvetten
og de råere og
mer påkostede utgavene.
2010 Saturn Sky Red Line:
Saturn Sky leveres i to versjoner, Sky og Sky Red Line.
Bilde viser toppmodellen Red Line. Sky deler plattform
med både Opel GT og Pontiac Solstice.
2010 Buick LaCrosse:
Er en eksklusiv bil med volumpotensial og kun v6 motor
på menyen. Muligens den eneste fornuftige i dagens
bilpresentasjon, men vi synes dette er en vakker skapning.
Lenge leve entusiasmen
Alle som liker amerikanske biler går utvilsomt en spennende tid i møte. Hva og hvem overlever krisen er det store spørsmålet.
Det endelige resultatet blir ikke total nedleggelse, men selskaper og avdelinger vil bli splittet opp, noen solgt og noen nedlagt. Hos Chrysler er man godt i gang med å legge løpet for et samarbeidsprosjekt med Fiat. Hos GM er det salg og nedleggelse av ikke lønnsomme produkter som har førsteprioritet. Pontiac og Hummer er to eksempler på det. Pontiac legges ned og Hummer er for salg, samtidig ser Ford ut til å klare strabasene. For øyeblikket er hele situasjonen ganske uoversiktlig. En ting er sikkert og ganske så paradoksalt, amerikansk bilindustri lager for øyeblikket sine beste produkter, og får ikke solgt dem. Bilene vi i dag presenterer er mest å regne som nisje produkter, men en potensiell volum selgere er også med. Dagens utvalgte biler viser tydelig at entusiasmen for bil fremdeles lever, og entusiastiske som vi er lar vi de snusfornuftige ligge til en annen gang.
Ørkenraceren Ford F-150 SVT Raptor
I Raptor
lager Ford en knalltøff offroad racing versjon av sin
nyeste F-150 pickup truck. Det er Fords spesialbilavdeling SVT som står bak utviklingen av bilen. I motsetning til de
tidligere muskelbil utgavene av F-150 er dette en racing truck spesialdesignet
for å tåle høy fart i veldig ulent terreng over lang tid. For øyeblikket er
motoren i Raptor Fords 5,4 liter Triton V8er på 310
hestekrefter. Kanskje i minste laget for en racer, derfor har SVT en
2010 Corvette
Grand Sport
Corvette Grand Sport eller GS
er en modell som er kommet til for å fylle gapet i pris og utstyr mellom
standard Corvetten og den påkostede og mer muskuløse
Z06 modellen. Er standard Corvetten for snill og Z06
i meste laget går man altså for en Grand Sport. En Z06 leveres heller ikke i
åpen utgave og kun med manuell girkasse. I en Grand Sport kan man få i både
pose og sekk, i tillegg kan den også leveres med Targa
tak. Hjulopphenget på en GS er tunet noe mer
aggressivt enn standard, men mykere enn på Z06. Av utseende har GS bredere skjermer enn standard utgaven, de er av samme
type som på Z06 og toppmodellen ZR1. Den har unike GS
felger, 18 tommer store foran og 19 tommere bak. ”Up front” er dekkene 275
brede i 35 profil og bak 325 i 30 profil. Grunnet noe lettere vekt og endret
giring vil en GS være hakket raskere enn en standard Corvette. Prismessig starter en ny Corvette
på rundt 50.000 dollar. En Grand Sport på rundt $58.000, en Z06 på $75.000 og
toppmodellen ZR1 med 638 hestekrefter ”will set you back” $105.000.
Saturn Sky Red Line
Saturn er et relativt ukjent bilmerke for de fleste her i landet, men GM’s småbil avdeling har vært med oss siden 1990. Det ryktes at Saturn er i faresonen for nedleggelse eller salg. Litt underlig siden Saturn lager biler som er godt tilpasset dagens situasjon, mange av Saturn’s modeller stammer i dag fra Opel.
Sky har alltid blitt omtalt som en billig (fra 180.000 kroner) og morsom
bil. Med siste Red Line utgave er bilen løftet opp på et nivå som gjør at også
de som liker muskler kombinert med sportsbilegenskaper kan velge Sky. Red Line
er toppmodellen med mest motor og hjuloppheng som matcher. I standardutgaven av
Sky sitter en firesylindret