1997 Detroit Auto Show

Detroit 1997 Detroit 1997
DODGE SIDEWINDER
Den råeste av dem alle. En pickup i kabriolet-utførelse er ikke akkurat dagligdags. Når det i tillegg sitter

en trimmet 8,0 liters Viper V10 motor under panseret på hele 600 HK blir den ikke akkurat mindre spesiell.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 21.02.1997

Chrysler på hjemmebane.

Den årlige bilutstillingen i Detroit gikk tidlig i januar av stabelen. Chrysler-konsernet tiltrakk seg absolutt mest oppmerksomhet. Foruten nye modeller stilte Chrysler med hele fem nye konseptbiler pluss noen fra tidligere år.

Mange lurer nok på hva som er hensikten med disse spesielle bilene. Thomas Gale, Chryslers visepresident for produktutvikling forklarer det slik: Bilprodusentene lager konseptbiler for å utforske nye designideer og prøve dem på publikum. Dessuten For å teste nye drivstoffbesparende løsninger i tillegg til alternative drivstoffkilder. For å utvide grensene for en eksisterende plattform, og sist, men ikke minst for å ha det gøy.

At Detroit-utstillingen er et viktig sted å markedsføre seg på, beviser de vel 5000 journalistene fra 47 forskjellige land som var der for å dekke showet. I tillegg var 725.796 betalende tilskuere til stedet. Nyt bildene og de til tider vanvittige tekniske spesifikasjonene konseptbilene har.

Detroit 1997
DODGE COPPERHEAD
Små roadster-modeller selger igjen meget bra. Dodges showbil Copperhead
ville vært et nydelig alternativ i denne sjangeren, men den blir nok kun en showbil.
Med spesialmodeller som Plymouth Prowler og Dodge Viper allerede i produksjon,
skal det en del til før Chrysler gir klarsignal til nok en drømmebil. Copperhead har en
aluminiums V6-motor på 220 HK og er utstyrt med en femtrinns manuell gearkasse.

Detroit 1997
CHRYSLER PHAETON
Phaeton er bilen for de rike. Med klassiske designtricks fra 1930, 1940 og 1950 årene.
Phaeton er en firedørs kabriolet-modell med hardtop. Den er utstyrt med en skikkelig
råtass av en motor. 48 ventiler og
5,4 liters volum fordelt på 12 sylindre gir en effekt på 425 HK.
Motorens tekniske spesifikasjoner får oss til å tro at den stammer fra Chryslers tidligere eierforhold
i italienske Lamborghini.

Detroit 1997
PLYMOUTH PRONTO
Pronto er et eksempel på en billig femdørs familiebil.
Den er også et eksempel på at Chrysler vil lage biler som skiller seg ut fra
mengden av karakterløse kjøretøy. Motoren er på
2.0 liter og yter 132 HK.

Detroit 1997
DODGE RAM T-REX
Tung last er ikke noe problem her i gården. Tre aksler og valget mellom trekk på alle
seks hjul eller bare de fire bak gir bilen en enorm fremkommelighet. Motoren er en Viper V10 på 500 HK.
Om den kommer i produksjon er en annen sak. Chrysler sier at alt er avhengig av publikums interesse for bilen.
Det meste er mulig i USA.

Detroit 1997
JEEP ICON
Et hint om hvordan neste generasjon Jeep Wrangler kan komme til å se ut.
Hele taket virker som veltebøyle og er en integrert del av bilens konstruksjon.

Detroit 1997
JEEP DAKAR
Dakar er en firedørs versjon av Wrangler-modellen. Den er nesten 40 cm lengre enn Wrangler,
og har dermed bedre plass til baksetepassasjerer og bagasje. Taket på Dakar er fast. Derfor er en stor
manuell takluke i canvas på plass. Ellers er den utstyrt med vinsj, nattkikkert, kompass, jerrikanner,
sammenleggbare spader og ellers hva du måtte trenge i Dakar.