Shelby Mustang

Shelby
1968 SHELBY GT350
1968 er året da Carroll Shelby overlot ansvaret til Ford.

GT350 var fremdeles veldig bra, men luksus ble viktigere enn effekt.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 17.03.1998

Shelby, Fords beste Mustang

Standardutgaven av Ford Mustang ble raskt en storselger, men den hang ikke med når den møtte konkurrenter som Pontiacs GTO og Oldsmobiles 4-4-2. Her måtte noe gjøres, og det lynraskt. Løsningen ble Carroll Shelby.

Tidlig på sekstitallet ble den populære konstruktøren og racerbilføreren Carroll Shelby involvert i Fords Mustang prosjekt. Ford likte ikke at Mustangen ble frakjørt av de fleste konkurrentene. Shelby konstruerte en ekstremt oppspritet versjon av Fords nye ungdomsbil. Allerede i bilens andre leveår 1965 kunne du få kjøpt en Shelby Mustang GT350 hos utvalgte Ford-forhandlere.

Ford hadde tidligere gitt opp kampen mot Chevrolets Corvette om toseter-markedet med sin Thunderbird. Kanskje kunne Shelby-utgaven stjele kunder også derfra. En raceversjon ble raskt konstruert med GT350 som utgangspunkt. Shelby-teamet vant den nasjonale SCCA B/produksjons serien flere ganger med GT350R foran Jaguar, Porsche og Corvette. Dermed var grunnlaget for suksess lagt.

Shelby
1965 SHELBY GT350R
GT350R God for 375 HK med Fords lille 289-motor (5,0 liter).

Hertz bilutleie bestilte i 1966 rundt 1000 utgaver av Shelbys Mustang. Bilene fikk betegnelsen GT350H, H for Hertz. Men det varte ikke lenge før Hertz sluttet med dette. De fleste bilene som ble levert tilbake bar tydelige spor av å ha vært brukt til kappkjøring. 1966 var også første gang bilene kunne bestilles med Paxton kompressor. Da var den lille 289-motorens effekt økt fra 306 HK til nærmere 400 HK.

I 1967 ble GT500-modellen til. Med sin store 7,2 liters «Big Block»-motor på 355 HK ble den en seriøs utfordrer. Krigen om å ha mest krutt under panseret var i full gang på denne tiden. Flere av datidens muskelbiler var sterkere enn Shelby Mustangen, men på svingete vei var Mustangen suveren. Den store fordelen med «big block» motoren var at den kunne levere «ustresset» rå kraft på lave turtall. Bilene med disse motorene var derfor enklere å hanskes med i vanlig trafikk. Den gang som i dag tilbringer de fleste sportsbiler livet sitt på offentlige veier.

Shelby holdt koken fram til 1968 da Ford overtok prosjektet. Bilene ble da ført over i en litt annen kategori. Nå bar markedsføring preg av at bilene var unike og luksuriøse sportsbiler med suverene kjøreegenskaper. Råskapen som Shelby hadde bygd inn i bilene var borte. Utstyr som air-conditioning og annen «unødvendig» luksus snek seg inn på tilbehørslistene.

Shelby-bilene fikk etterhvert en karakteristikk som var veldig lik den vanlige Ford Mustang. Uten Shelby ved roret forsvant mye av spenningen, dermed var det slutt. 1970 var siste året for disse fantastiske bilene. Uansett årgang, alle Shelby-kjøretøy er ettertraktede samlerobjekter.

Shelby
SHELBY AMERICAN SERIES 1
Siste nytt fra Carroll Shelby. Forvent en toppfart på rundt 280 km/t, og 0 til 100 km/t på godt under
fem sekunder. Shelby lover en gatebil som vil være det nærmeste du kommer en racerbil på skilter.

Series 1

Selv om Shelbys Mustang-prosjektet er pensjonert er dette ikke tilfellet med hovedpersonen selv. Han er aktiv den dag i dag. Firmaet hans Shelby American produserer på nytt toseteren Shelby Cobra og har i tillegg en ny egenprodusert toseter på gang. Bilen som heter Shelby Series 1 vil bli utstyrt med en trimmet utgave av Oldsmobiles DOHC 32-ventilers Aurora V8-motor. Når bilene kommer i produksjon vil de bli solgt via noen få håndplukkede Oldsmobile-forhandlere.