INTERNASJONAL STØRRELSE:
Nye Seville er den første Cadillac-modellen som
først blir premierevist utenfor USA.
Seville er klar for salg i desember og vil bli
eksportert til 40 forskjellige land.
Utgaver med både venstre og høyreratt vil bli produsert.
På trykk i Fædrelandsvennen 04.11.1997
Siden modellens introduksjon i 1976 har Cadillac utviklet bilen til å bli en av verdens beste i sin klasse. Seville var Cadillacs første modell som kombinerte det beste fra USA med en blanding av europeiske ingredienser i en internasjonal størrelse.
Bilen har beholdt mange likhetstrekk med modellen den erstatter, men det er ikke bare en oppfrisking av detaljer det her er snakk om. Dette er en helt ny Seville, som de siste fire årene har vært den mest solgte prestisjemodellen på det amerikanske markedet. En posisjon Cadillac har planer om å beholde. Cadillacs mål under utviklingen har vært å beholde det amerikanske med bilen, samtidig som bilen skal være fullt på høyde med de beste europeiske sportssedan modellene. Og ikke minst skal den være mer raffinert enn de beste og meget populære japanske konkurrentene Lexus, Infiniti og Acura.
GJENNOMFØRT
Det er ikke mye å utsette på interiøret i Seville.
Dette er noe av det ryddigste og peneste
vi har sett. Masse lyd kan du også få. Cadillacs Bose
4.0 audiosystem med åtte høyttalere
har en effekt på 425-watt.
Seville blir levert i to utgaver SLS og STS. Sistnevnte som er toppmodellen med V8-motor på 300 HK vil konkurrere med BMW 540i, Lexus LS400 og Mercedes E420. SLS-modellen yter 275 HK, og er litt snillere både i utseende og prestasjoner. Den skal forsyne seg av markedet som BMW 528i, Lexus GS300 og Mercedes E320 opererer i.
Cadillac har også som mål å kapre store markedsandeler på verdensbasis. På hjemmebane har Cadillac vært den mest solgte luksusbilen i over 45 år. Rundt 20 prosent av Seville produksjonen regner man etterhvert med å eksportere. Seville som blir produsert i bilbyen Detroit, vil i Europa bli solgt via Opels forhandlernett. GMs distribusjonssenter for nye biler i Antwerpen, Belgia vil sammen med GMs europeiske delelager i Nykjøping, Sverige bli oppdatert for å gi topp service. Resirkulering er også prioritert høyt hos Cadillac. Alle deler som veier over en kilo er merket for gjenvinning.
Standard i alle Seville-modellene
er Cadillacs Northstar-system. Northstar-systemet
består blant annet av kraftige, men økonomiske 32 ventilers V8-motorer på
Adaptive seating
ADAPTIVE SEATING
Luftputene i setet registrerer trykket som oppstår når du setter deg, deretter
justerer
setets computer automatisk inn den beste kombinasjonen av komfort og støtte.
«Adaptive Seating» er Cadillacs siste på interiørsiden. Ti luftputer er plassert inne i førersetet. Når du setter deg vil trykket på disse bli registrert, setet vil da automatisk justers inn slik at du får best mulig støtte og komfort. Dette er en syklus som gjentar seg hvert fjerde minutt. Føler du at det er behov for ytterligere justering kan du koble ut automatikken.
Navigasjonssystem vil foreløpig bli levert på den amerikanske og japanske utgaven. Cadillacs servicesystem Onstar vil derimot kun være tilgjengelig i USA. En av Onstars mange funksjoner er å automatisk melde fra til hovedkvarteret når en av bilens airbagger utløses. Onstar senteret vil da ringe til bilens telefon for å høre om alt er ok. Svarer du ikke på oppropet vil nærmeste redningsstasjon rykke ut til stedet hvor Onstar systemet via GPS-satellitten har lokalisert deg.
Cadillac har langt tilbake i tid markedsført seg som «The standard of the world». Nye Seville er Cadillacs verdensbil for de kresne. Ikke bare er den Cadillacs flaggskip, men også hele General Motors flaggskip. Bilgiganten GM og Cadillac har i Seville-modellen en bil de kan være stolte av.