Sportslighet og eleganse i harmoni.
På trykk i Fædrelandsvennen 19.12.1995
Riviera er modellen Buick bruker for å profilere seg med et sporty image. Jeg må bare gratulere designere og ingeniører og fortelle at de har truffet spikeren midt på hodet med årets modell. Jeg faller pladask for denne vakre og linjerene skjønnheten. Det er herlig å registrere at bilprodusentene i USA virkelig ønsker å lage biler som man kan identifisere enkelt. Buick sier i sin markedsføring: This is everything you asked for, og jeg tror dem! Oh yes.
Riviera-modellen har helt siden sin første inntreden i Buicks modellserie vært storbilen med sporty look og tildels sporty kjøreegenskaper. Dagens Riviera karakteriseres som en luksus sportcoupe. Raske akselerasjoner, cruising i høy fart og svingete veier takles med stor selvtillit i denne vidunderlige bilen. På toppen av det hele får du en komfort du skal lete lenge etter.
Teknisk inneholder dagens Riviera en kompressormatet V6-motor på
Med en vekt tett på to tonn er den Buicks tyngste
modell. Bildet vårt kan nok lyve litt om størrelsen, for Riviera er en av de
største to dørsbilene du vil finne på veien i dag.
Den måler hele
Navnet Riviera ble første gang brukt av Buick i 1949. En spesialutgave av den kjente Roadmaster -modellen var det som startet det hele. Selv om Riviera navnet har eksistert siden den gang, vil de fleste bilentusiaster vurdere 1963 som året da Riviera modellen virkelig skapte seg en identitet. Identiteten som fullsize bil med to dører, sporty look, luksus i overflod og motor i massevis har fram til midten av syttiårene vært resepten for Riviera.
Perioden fra 1977 og fram til 1994 passerer uten for stor entusiasme fra min side. I 1994 kom dagens design og med den kom gløden tilbake. Selv har jeg ellers stor sans for modellene fra 1963 til 1973 som uten tvil var Rivieraens storhetstid.
La oss bare si det slik: This is everything you asked for.