1962 Chevrolet Bel Air 409

Chevrolet Bel Air 409
Chevrolet Bel Air 409.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 06.02.1996

She's real fine my 409

Bilen ser ikke akkurat ut som en muskelmaskin, men den har skjulte talenter.

Bladet Car Life utførte sommeren 1962 en ytelsetest av Bel Air 409. For å få maks ut av motoren brukte man spesialblandet bensin, såkalt "race gasoline". I tillegg fjernet man eksosanlegget, og brukte umønstrede bakdekk for å unngå tidkrevende hjulspinn. Resultatene er utrolige. Quater-mile (402,33 meter) fra stillestående på 12,22 sekunder med en fart over målstreken på 185 km/t, og 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. Er dette en ulv i fåreklær eller?

Uten modifikasjoner av noe slag bruker en original Bel Air 409 i underkant av 6 sekunder fra 0 til 100 km/t og 14 sekunder til 160 km/t. Med dekkene som var tilgjengelig på denne tiden ble det selvsagt mye hjulspinn i starten.

I 1961 ble den kraftige 409-CI (6,7 liter) V8-motoren for første gang presentert. 409 var da en modifisert versjon av 348-CI (5,7 liter) motoren, og var god for 360 hester. Dette var en dyr og komplisert affære. I tillegg var tykkelsen på blokken marginal for et slikt volum. Derfor ble bare noen få 409 motorer produsert i 1961.

I 1962 laget Chevrolet ny blokk til 409, og det ble utført en del andre forbedringer som gjorde alt til bare fryd. Med det dobble fireportsforgasser-oppsettet som var tilgjengelig oppnådde man 1 hestekreft pr "cubic inch" (kubikk tomme). 409 hester og 409 "cubic inches" var virkelig heftige saker i 1962. Det å ha like mange hester som "cubic inches" ble etterhvert en mal for en perfekt amerikansk muskelmotor. Valgte man firetrinns manuell gearkasse med denne motoren var man "The king of America"