På trykk i Fædrelandsvennen
05. August 2009
Las Vegas på hjul
Big Rig:
Den massive Peterbilten har 114 utvendige lys. På kveldstid lyser den opp som et Casino på ”The Strip” i Las Vegas.
To av gutta:
Kjell Tore Roland og Kjetil Dale, to entusiastiske Peterbilt eiere.
Lakkering:
Den kjente motivlakkereren Ivar Åsland fra Finsland står bak lakkeringen av klassiske øyeblikk i Rolands Lastebilpåbyggs historie.
Instrumenter:
Her overvåkes det meste. Førerhytta er laget av aluminium og alle karosseriplater er naglet.
Storband:
Peterbilten leveres med eget storband på taket.
For gutta i familiebedriften Rolands Lastebilpåbygg AS er deler av jobben også blitt til en hobby. Interessen for klassiske biler og ikke minst spesielle lastebiler er stor.
Kjell Tore Roland forteller at han er andre generasjon Roland i bedriften som ble grunnlagt av faren Torkel i 1942. Også sønnen Tor Øyvind og dermed tredje generasjon Roland er med på eiersiden. Vi derimot, har avtale med medeier og daglig leder Kjetil Dale for en tur i bedriftens ”nye” kjæledegge, en 2007 modell Peterbilt 379 Legacy Class Edition. En lastebil de har handlet inn med stor entusiasme. Dette er en truck de kun skal kose seg med, tunge oppdrag blir det ikke snakk om. At doningen vekker oppsikt og entusiasme har de fått bekreftet. To utstillinger har den deltatt på, og begge gangene har trucken hentet inn førstepremien. Ivrig forteller de hvor gøy det er å vise frem Peterbilten, og at det alltid er moro å treffe likesinnede og nysgjerrige mennesker. Kjetil Dale forteller at de i utgangspunktet var på jakt etter en brukt Peterbilt, men siden dollarkursen var lav (5,30) i innkjøpsåret 2007 og brukte biler var relativt dyre, bestemte de seg for å handle nytt. Litt flaks var det da at forhandleren i Lafayette Louisiana hadde en av de 1000 siste jubileumsmodellene på lager. 379 Legacy Class Edition som den heter er en jubileumsmodell som markerer slutten på et design som Peterbilt har kjørt uforandret de siste 20 årene. Bilen til ”The Rolands” er nummer 126 i rekken av de siste 1000 eksemplarene. Når de først var ”over there” tok de seg like godt tid til en liten ferie med den, dermed fikk de anledning til å nyte Peterbilten på veiene den er bygd for. Gutta forteller at de også var innom et supermarked for truckers og handlet litt ekstra krom/jåleri. Til slutt kjørte de lastebilen til havna i Jacksonville i Florida, hvor den ble sendt hjem med båt. Prisen overrasker oss litt, for skremmende dyr er Peterbilten ikke. Ferdig registrert på norske skilter havnet den på 830.000 kroner. Det er ikke stort mer enn vi nordmenn må gi for en litt eksklusiv ny bil.
Kjøretur
Det er dags
for en etterlengtet kjøretur og vi klatrer den lange veien til topps for å bli med.
Ufattelig tøft og stort. Fra passasjerstolen ser veien under oss ut som en smal
sykkelsti, nesten litt skummelt. Peterbilten er to og en halv meter bred, ni
meter lang og veier åtte tonn. Likevel, uten tilhenger er den ganske så rask og
forbikjøringer går som en lek. Motoren fra Caterpillar sørger for det. Den
heter C15 har 490 hestekrefter og er et sekssylindret monster med twin turbo og
volum på
Large pictures below: