På trykk i Fædrelandsvennen 05. August 2009

 

Las Vegas på hjul

 

AmcarAmcar

Big Rig:

Den massive Peterbilten har 114 utvendige lys. På kveldstid lyser den opp som et Casino på ”The Strip” i Las Vegas.

 

Amcar

To av gutta:

Kjell Tore Roland og Kjetil Dale, to entusiastiske Peterbilt eiere.

 

AmcarAmcar

Lakkering:

Den kjente motivlakkereren Ivar Åsland fra Finsland står bak lakkeringen av klassiske øyeblikk i Rolands Lastebilpåbyggs historie.

 

AmcarAmcar

Instrumenter:

Her overvåkes det meste. Førerhytta er laget av aluminium og alle karosseriplater er naglet.

 

AmcarAmcar

Storband:

Peterbilten leveres med eget storband på taket.

 

For gutta i familiebedriften Rolands Lastebilpåbygg AS er deler av jobben også blitt til en hobby. Interessen for klassiske biler og ikke minst spesielle lastebiler er stor.

 

Kjell Tore Roland forteller at han er andre generasjon Roland i bedriften som ble grunnlagt av faren Torkel i 1942. Også sønnen Tor Øyvind og dermed tredje generasjon Roland er med på eiersiden. Vi derimot, har avtale med medeier og daglig leder Kjetil Dale for en tur i bedriftens ”nye” kjæledegge, en 2007 modell Peterbilt 379 Legacy Class Edition. En lastebil de har handlet inn med stor entusiasme. Dette er en truck de kun skal kose seg med, tunge oppdrag blir det ikke snakk om. At doningen vekker oppsikt og entusiasme har de fått bekreftet. To utstillinger har den deltatt på, og begge gangene har trucken hentet inn førstepremien. Ivrig forteller de hvor gøy det er å vise frem Peterbilten, og at det alltid er moro å treffe likesinnede og nysgjerrige mennesker. Kjetil Dale forteller at de i utgangspunktet var på jakt etter en brukt Peterbilt, men siden dollarkursen var lav (5,30) i innkjøpsåret 2007 og brukte biler var relativt dyre, bestemte de seg for å handle nytt. Litt flaks var det da at forhandleren i Lafayette Louisiana hadde en av de 1000 siste jubileumsmodellene på lager. 379 Legacy Class Edition som den heter er en jubileumsmodell som markerer slutten på et design som Peterbilt har kjørt uforandret de siste 20 årene. Bilen til ”The Rolands” er nummer 126 i rekken av de siste 1000 eksemplarene. Når de først var ”over there” tok de seg like godt tid til en liten ferie med den, dermed fikk de anledning til å nyte Peterbilten på veiene den er bygd for. Gutta forteller at de også var innom et supermarked for truckers og handlet litt ekstra krom/jåleri. Til slutt kjørte de lastebilen til havna i Jacksonville i Florida, hvor den ble sendt hjem med båt. Prisen overrasker oss litt, for skremmende dyr er Peterbilten ikke. Ferdig registrert på norske skilter havnet den på 830.000 kroner. Det er ikke stort mer enn vi nordmenn må gi for en litt eksklusiv ny bil.

 

Kjøretur

Det er dags for en etterlengtet kjøretur og vi klatrer den lange veien til topps for å bli med. Ufattelig tøft og stort. Fra passasjerstolen ser veien under oss ut som en smal sykkelsti, nesten litt skummelt. Peterbilten er to og en halv meter bred, ni meter lang og veier åtte tonn. Likevel, uten tilhenger er den ganske så rask og forbikjøringer går som en lek. Motoren fra Caterpillar sørger for det. Den heter C15 har 490 hestekrefter og er et sekssylindret monster med twin turbo og volum på 15,2 liter. Girkassen har 18 gir og kommer fra Eaton Fuller, og den trekker med begge sett bakhjul. Diesel tanker med drivstoff er det to av, begge på 600 liter hver. Faktisk kjører vi fremdeles på diesel fra USA forteller de leende, den viser halv tank nå. Forbruket er ikke så skremmende, rundt 2,5 liter på mila, så 1200 liter holder en stund. Trucken har lovpålagt fartssperre og toppfarten er dermed begrenset til 90 km/t her i landet. Ved denne hastigheten lusker motoren rundt på kun 1100 omdreininger, i 60 km/t kun 700. Vi lurer litt på levetiden på en lastebil som dette? Gutta er usikre, men forteller at de traff en hyggelig ”truck driver” på en rasteplass i USA som hadde en 1988 modell Peterbilt med 4 millioner miles på telleren. Utslitt var den ikke. Keep on truckin’

Large pictures below:

1680 X 1050 1680 X 1050 1680 X 1050 1680 X 1050