1998 Chevrolet Corvette Convertible Pace-Car

Pace-car Pace-car
1998 CHEVROLET CORVETTE:
Oppsiktsvekkende fargekombinasjoner og nytt for året er
et avansert stabilitetskontroll system.

PACE CAR:
Pace-car modellen er utstyrt med samme 5,7 liters V8-motor som i standard Corvetten. Et heftig
dreiemoment, 345 HK og seks trinns manuell girkasse sørger for kraftfulle fraspark.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 24.02.1998, og Amcar Magazine Juni 1998

Corvette startbil igjen!

Corvette er valgt til startbil (pace-car) i det prestisjetunge Indianapolis 500-løpet. John Moss, sjefen for Chevrolets spesialbil-team, er hovedansvarlig for den fargerike bilen.

For produsentene er det en stor ære å bli valgt til å stille med en av sine modeller i det årlige Indianapolis-løpet. Corvetten har skilt seg mest ut i amerikansk bilproduksjon i år. Den kom som ny modell i 1997, og nå som kabriolet, og har sammen med Cadillacs nye Seville fått mest mediaomtale. Corvetten ble kåret til «Car of the year» av Motor Trend, og derfor var det ikke uventet at Corvetten fikk «pace» Indy-bilene.

Indy-car serien ble mange kjent med først da engelskmannen Niguel Mansell gikk fra seier i Formel-1 til Indy-car. Førere som Al Unser Jr, Emerson Fittipaldi, Michael Andretti, Bobby Rahal ble hans konkurrenter. Pengegriskhet har gjort serien en smule forvirrende for oss som lever et stykke unna begivenhetenes sentrum. Eierne av Indianapolis-banen ville ha mer penger i egen lomme, men fikk ikke til noen avtale med den regjerende PPG-Cart ledelsen. Dette resulterte i opprettelsen av en ny indy-serie, Indy Racing League (IRL). PPG-Cart sjåførene ble invitert til å delta, men få lot seg lokke. I dag er derimot IRL-serien konkurransedyktig og har mange gode navn. Årets løp blir for tredje gang styrt av IRL. PPG-Cart svarte med å kjøre sitt eget 500 mile race samme dag i Michigan. Dette har man sluttet med.

IRL-serien kjøres i år med 11 løp fordelt over hele USA, PPG-Cart består av 19 løp. To av disse kjøres i Canada, i tillegg kjøres ett løp i Australia, Brasil og Japan. Den største forskjellen på seriene er banene. IRL-serien kun på ovalbaner, mens PPG-Cart kjøres på ovalbaner og gateløp i bykjerner. I tillegg er det løp på vanlige svingete baner, såkalt «road course».

Indy-car
AL UNSER JR:
Slik ser en PPG-Cart bil ut. Denne tilhører Al Unser Jr. Bilene er utstyrt med turbomatede
V8-motorer på ca
2,7 liter, og yter godt over 750 HK.

Indy-bilenes fart er enorm. Tidenes raskeste løp på Indianapolis-bane ble gjennomført i 1990 av Arie Luyendyk. To timer og 41 minutter brukte han på 500 miles (800 km). Snittfarten var på 298 km/t. Ikke verst når det skal fylles bensin og skiftes dekk flere ganger i løpet av racet. Raskeste runde ble kjørt i 1993. Michael Andretti hadde en runde med en snittfart på 368 km/t.

Corvette

Den første bilen som pacet et Indianapolis-race var en Stoddard Dayton i 1911. Det er fjerde gangen Corvette er valg til å pace i Indianapolis. Første gang var i 1978, deretter 1986, 1995 og nå i 1998. Kopier av Pace-car modellen vil som tidligere bli produsert. I år vil 1158 biler være til salgs. I tillegg til oppsiktsvekkende fargekombinasjoner benytter Chevrolet anledningen til å presentere Corvettens nye aktive hjuloppheng (stabilitetskontroll), som er det første i en serieprodusert sportsbil.

Pace-car

Kjendis

En Pace-car blir vanligvis kjørt av kjente pensjonerte racerbilførere. Men det hender at også andre får ta del i moroa. I år er det golffantomet Greg Norman, førsterangert i verden, som har fått den store æren. 24. mai braker det løs, og har du ikke bestilt billetter ett år i forveien er det liten sjanse får å få høre røsten over høyttaleranlegget si «Gentlemen, start your engines»!

Greg
HELDIG GOLFER:
Greg Norman er årets heldige bilentusiast. Det skal ikke mer til enn å være rangert som verdens beste
Golf spiller for å få tilbudet om å lede Indy bilene trygt gjennom racet.