LINCOLN NAVIGATOR
/ GMC YUKON DENALI:
Det gjelder å ankomme med stil, selv
om behovet er en bil av dette formatet. Man faller pladask for store
ting i USA. Overrasket? Navigator er utstyrt med en V8-motor på
YUKON DENALI:
Yukon Denali har en V8-motor på
for med en vekt på 2,6 tonn trenger den en del suppe.
OBS: Fabrikkdata er oppgitt med lett høyrefot. Samme
forbruk gjelder også for Lincoln Navigator.
På trykk i Fædrelandsvennen 28.01.1998
At prestisje merket Lincoln skulle selge «king size» firehjulstrekkere var for kort tid siden helt utenkelig. Når Ford for ett år siden presenterte sin nye «full size» flerbruks/terreng-modell Expedition var en super luksuriøs utgave for Lincoln også med i planene.
Kjøretøyene vi her omtaler er opprinnelig arbeidsbiler/Trucks. De har med tiden fått meget gode og komfortable kjøreegenskaper. I tillegg har de masser av plass, suveren fremkommelighet og en god porsjon praktiske løsninger. Derfor har de også falt i smak som familietransporterere. I Amerika er etterspørselen etter denne biltypen nesten hysterisk.
For de fleste av oss er Fords mindre Explorer-modellen stor nok. Men når Chevrolet og GMC har slik enorm suksess med sine store Tahoe og Yukon-modeller, var det ingen annen utvei for Ford enn å tilby noe tilsvarende. Ford er markedsleder med Explorer-modellen, og har de siste årene produsert godt over 400,000 eksemplarer av den årlig. Ford har derfor stor tro på at også deres store Expedition-modell vil gjøre det bra i konkurranse med Chevrolet og GMC.
Lincoln Navigator
FUNKSJONELL LINCOLN LUKSUS:
Vakkert utseende og luksus kan få
mange til å tro at det er det hele, men ikke la deg lure, dette er
en solid kjøredoning som tåler tøffe tak. Lincoln
kaller det funksjonell luksus.
For å overgå konkurrentene tilbyr man i tillegg en spesialsydd modell fra Lincoln. Ford satser på at det også er et stort marked for utgaver med maksimal luksus utrustning. Hva passer da bedre enn å selge dem under Lincolns logo. Fiks litt på utseende, dyng dem ned i luksus og vips nok en amerikansk storselger kan være født. Ford/Lincoln legger opp til å produsere 30.000 utgaver av Navigator i året. Et antall som virker realistisk om ikke en smule beskjedent. Expedition-modellen solgte Ford nemlig 17.000 eksemplarer av bare i november 1997. Tar vi med salget av Mercurys Mountaineer og Ford Explorer for samme måned er antallet solgte Ford-biler i denne kategorien 55.000 enheter.
Yukon Denali
GM og GMC svarer på Fords angrep ved å tilby en spesielt utrustet utgave av sin «full size truck» Yukon. Den nye modellen vil bære navnet Yukon Denali, og vil etter hva vi forstår ikke ligge etter for Lincolns Navigator. Denali-modellen er allerede vist som konsept-modell på en del utstillinger. Bildene våre er av modellen slik den vil ta seg ut når den kommer i salg til høsten som 1999-modell.
Både Lincoln
og GMC tilbyr utgaver med bakhjulsdrift eller
kombinasjonen av bak- og firehjulsdrift. Begge har
også en posisjon for autosensing av behovet for trekkraft
på alle fire. Denali veier 2,6 tonn, Navigator veier 2,5 tonn. Likevel er de
passe raske. Navigator bruker 10,5 sekunder til
Det er ikke bare vekten som er enorm, begge bilene er godt over fem meter lange, bortimot to meter høye og to meter brede. Navigator har sitteplass til åtte personer, mens Denali faktisk kan utrustes med plass til ti. I USA vil Navigator koste rundt 300.000 kroner. For GMC-modellen er prisene foreløpig ikke offentliggjort, men regn med at den blir billigere.
Cadillac
Selv om Lincoln tilbyr en modell i denne kategorien, er siste nytt om at også Cadillac vil gjøre det en smule overraskende. Markedet er stort og det vokser raskt. Derfor er Cadillacs modell klar allerede neste år. Tekniske opplysninger er enda ikke offentliggjort, men vi kan jo håpe på en terrengbil med 32ventilers Northstar V8-motor. I så fall blir den markedets råeste.