2003 Dodge Viper SRT-10

2003 Dodge Viper SRT-10 2003 Dodge Viper SRT-10
Get ready to rumble:
Ingen andre bilprodusenter stoler så mye på de forholdsvis enkle men vanvittige
tekniske dimensjonene som gir denne bilen en så unik karakter. Interiøret er kraftig

forbedret, spesielt på layout og materialvalg. I likhet med dagens modeller kan
også pedalsettet enkelt justeres slik at sittestillingen skal bli optimal.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 14.05.2001

Tre ganger 500

Den nye 2003 utgaven av Dodge Viper SRT-10 vises allerede. Den vulgære linjeføringen er temmet noe, men under skallet er den flere hakk råere enn forgjengeren. Siden tidlig på 90-tallet har Dodge solgt i overkant av 14.000 vipere.

Bilen som fra før av er noe av det råeste penger kan oppdrive blir nå bortimot ubeskrivelig rå. Vanlige dødlige har ikke en "nubbesjans" til å forestille seg bilens ekstreme egenskaper. Vipers nye sterkere V10-motor i kombinasjon med lavere vekt er en giftig miks. Motorens vanvittige vitale mål med 500 hestekrefter, et dreiemoment på 500 foot pounds og et volum som er over 500 kubikk tommer stort er helt sjef. Oversatt til europeiske målenheter vil det si at den 10 sylindrede motoren er 8,3 liter stor og har et dreiemoment på enorme 678 Newton meter.

Dodge sier at Viper ble lagd for å være den ultimate amerikanske sportsbilen. En kategori de heller ikke er alene om å plassere bilen i. Dodge vil tydeligvis at Viper fortsatt skal være den ultimate. Flere av konkurrentene bla. nye Chevrolet Corvette Z06 og Fords Mustang Cobra R puster viperen rett i nakken, så oppjusteringen var påkrevd.

Viper har hele tiden vært en "to the bone" eller "back to basics" om du vil sportsbil. Her er det lagt vekt på de tingene som skal gjøre bilen til en hinsides opplevelse å ferdes i. Resepten er enkel, kraftig frontplassert motor, sekstrinns manuell girkasse, bakhjulstrekk og et chassis/hjuloppheng utviklet fra erfaringer med bilen i racing.

Det er tre grunnleggende områder å forbedre en sportsbils karakter på. Man kan øke antallet hestekrefter, redusere vekten eller forbedre kjøreegenskapene. Med 2003-utgaven har Dodge valgt alle tre, i tillegg er Viper SRT-10 blitt en ekte kabriolet. Tidligere RT-10 utgaver hadde fast bakvindu av targa typen hvor kun taket kunne fjernes. Hva som vil skje med coupe utgaven Viper GTS vet vi ikke, men kjenner vi Dodge rett har de nok noe gromt på lur der også.

Matching numbers: Matching av tekniske data er "trikset" med tidligere, men aldri på en så brutal måte som her. Når Beach Boys synger "she's real fine my 409", da synger de om en 1962 Chevrolet Impala med 409 kubikk tommers motor på 409 HK. Like mange hester som kubikk tommer ble på sekstitallet en mal for en perfekt bygd amerikansk muskelmotor. Flere populære biler fra sekstitallet ble konfigurert slik. Reklameverdien av kombinasjon var stor, og det er nok denne effekten Dodge er ute etter å dra nytte av nå. 2003-modellen blir tilgjengelig i august 2002. Vil du ha den nye Viperen må du nok forlate dette avgiftslandet, eller vinne stort i lotto. Den vil nemlig koste tett på 700.000 kroner i USA.