2003 Mercury Marauder

2003 Mercury Marauder 2003 Mercury Marauder
Mercury Marauder:
Endelig, en amerikaner etter god gammel oppskrift er tilbake.
Mercurys modeller fyller prisspranget mellom “billige” Ford-modeller og de eksklusive bilene fra Lincoln.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 21.05.2001

En ekte amerikaner

Mercury relanserer Marauder-modellen som har ligget i dvale siden 1970. Første Marauder så dagens lys i 1963. Den gang kunne du velge mellom to eller firedørs bil. I dag er Marauder kun en firedørs-utgave, men vi surmuler ikke av den grunn. Bilen lanseres som en 2003-modell, men planlegges tilgjengelig allerede tidlig på sommeren 2002.

Har du som artikkelforfatter lengtet etter en bil av format og kaliber likt Chevrolets Impala SS fra perioden 1994-96, da kan du rope høyt hurra. Mercurys nye Marauder er en bil bygget etter samme ide. Den er stor, har stor motor og sportslige egenskaper i tillegg til ”hot look”. Mercury som er et eget bilmerke i Ford konsernet har tatt utgangspunkt i gubbebilen Mercury Grand Marquis som også deler plattform med Fords Crown Victoria. Dette er en bil i full størrelse, eller en full sizer på amerikansk. Gubbebilen er modifisert etter god gammel oppskrift og fremstår som en oppfyllelse av en drøm for entusiaster av sportslige og store amerikanske biler.

2003 Mercury Marauder

Marauderens 4,6 liters DOHC 32 ventilers V8 motor skal være god for mer enn 300 HK. Den har et nydelig skinninteriør med plass til fem personer. Instrumentenes bakgrunn er i børstet aluminium og girvelgeren til den firetrinns automatiske girkassen er selvfølgelig plassert på gulvet. Ellers har den dobbelt eksosanlegg og ruller rundt på 18 toms aluminiums felger med 235/50ZR18 & 245/55ZR18 ”high performance” BF Goodrich dekk.

Første gang vi så Marauderen var i februar 1999 da som en konseptbil. Her et lite utsnitt av hva vi hadde å formidle den gang:
Med 1994-96 Chevrolet Impala SS som forbilde? Det er slik vi vil ha dem. Innvendig er skinnsofaen byttet ut med stoler, girspaken er flyttet ned på gulvet og dashbordet er endret til å matche bilens sportslige utseende. La oss håpe at den finner veien til butikken.

Litt Historikk: Mercury startet sin muskelbilkarriere i 1962, da Monterey S-55 modellen ble utstyrt med en motor kalt 406 Marauder. Året etter ble Marauder en del av modellens navn. Mercury Marauder ble produsert i 1963, 1964, og 1965 med Montclair, Monterey og Park Lane modellene som utgangspunkt. Marauder var utgaver av disse med spesiell trim og tilbehørspakker. I 1969 og 1970 var Marauder en egen modell med unike karosserier.

Bilene ble levert med motorer som var usedvanlig kraftige. Minste av fire Marauder motorer i 1963 var 390 utgaven (Ca. 6,5 liters volum) med 250 HK. Størst og kraftigst var Super 427 motoren (Ca. 7,2 liter) med 425 HK og to fireports forgassere. Marauder med Super 427 motor brukte 7,5 sekunder fra stillestående til 100 km/t, ikke verst med tanke på bilens vekt som var i overkant av 1800 kg. Hotteste Marauder i våre øyne er 69-70 modellene. Dette var todørs biler med lang slank linjeføring pakket med utstyr og luksus som i en lincoln. Under panseret Fords store V8ere.

Mercury planlegger å produsere rundt 10.000 eksemplarer av nye Marauder årlig, og legger til; i hvilken farge som helst bare den er sort. Prisen er for øyeblikket ikke fastsatt, men Mercury lover at den skal bli meget attraktiv. Rundt 300.000 kroner i USA tipper vi.