2003 Dodge Magnum SRT-8

 
DODGE MAGNUM SRT-8:
Med kompressormatet Hemi V8-motor på 430 HK.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 17.02.2003

Daimler Chrysler viser muskler

Nytt år og nye modeller står for tur. Hos DaimlerChrysler vises en ny og muskuløs stasjonsvogn. Dodge Magnum SRT-8 er for øyeblikket en konseptutgave, men en endelig versjon vil bli lansert neste år.

Under panseret har man brukt en oppskrift fra femti/sekstitallet, nemlig Hemi-motoren. Betegnelsen Hemi kommer av de hemisfæriske/halvkule formede toppene i motorens forbrenningskamre.

Denne utformingen gir en markant effektøkning i forhold til den tradisjonelle. Hemi-motoren plasserte Chrysler på toppen av muskelbil sirkuset, men den var også kjent for å slurpe i seg utrolige mengder bensin. Derfor ble det tidlig på syttitallet slutt for 6,9 litersmotoren med de 425 elleville hestene.

Dagens versjon er heller ingen smågutt. Her er et volum på 5,7 liter pakket inn i hightech løsninger med et moderne bensinforbruk. Nøyaktig antall hestekrefter i den endelige versjonen av Magnum er ikke oppgitt, men under 300 blir det ikke. Motoren ble relansert i september i fjor, og leveres allerede i pickup-modellen Dodge Ram hvor den yter 345 HK.

DaimlerChrysler har bestemt at Dodge-divisjonen skal være konsernets frekke og muskelbil-orienterte merke. Modeller som kan oppfattes som kjedelige vil i Dodge innpakning være en entusiasts store drøm.

Hos Dodge mener man at det alltid er mulig å blande funksjon med tøft utseende og egenskaper som pirrer. I stallen har Dodge allerede et knippe biler av denne typen. Sjekk disse: Dodge Viper SRT-10 (Toseters sportsbil med 10-sylindret motor på 500 HK). Dodge Ram SRT-10 (Pickup med 10-sylindret motor på 500 HK). Dodge Neon SRT-4 (Liten personbil med turbomatet 2,4 liters 4-sylindret motor på 215 HK).