På trykk i Fedrelandsvennen
24. Mars. 2010
Telt konsept:
Jeep Wrangler Unlimited
er en bil som allerede ”vasser”
i tilgjengelige tilbehør.
Likevel, nye smarte løsninger får vi aldri nok av.
Mobile Campsite:
En pakket og klar ”stop anywhere, camp anywhere” Jeep.
Monster Jeep:
Lower
Forty som
den heter er kun for show.
”Lower”
fordi den er senket/taksenket. ”Forty”
er dekkdimensjonen i tommer.
Tøffe konseptbiler fra Jeep
Vi omtaler
i dag to av disse, hvor den ene (Lower Forty) garantert forblir et konsept.
Den andre (Wrangler
Unlimited Overland) er en eksisterende modell som kun
er ”konseptrigget”. Bilen er utstyrt med en tøff ”Mobile Campsite”
utstyrspakke. Wrangler Unlimited
er en bil vi har omtalt med stor
begeistring tidligere og denne konseptutgaven gjør oss bare mer betatt.
Oppfinnsomheten på tilbehør til en bil
som dette virker nesten ubegrenset. ”Campsiten” er foreløpig kun en
konsept ide, og skulle ikke Jeep se penger i ideen er det jo en stor sjanse for
at en tredjepartsleverandør tar hintet. Med litt kreativitet burde det også
være mulig å lage noe lignende selv. Sist vi omtalte
Wrangler Unlimited
annonserte produsenten at bilen kunne leveres i hele 128 forskjellige utstyrskombinasjoner, blant disse er det i dag allerede en
telt løsning. Den er tilpasset bilens bakpart og er åpen inn til kupeen via
bakdøren. Bilens interiør blir dermed en del av teltet. Det er så mye tøft å få
kjøpt til disse bilene at det sies at det å eie en jeep er som å ha barn, man kjøper nye leker til dem hele tiden.
Lower Forty
Med Lower
Forty går man utvilsomt for en ekstrem utgave av den
lille Wrangleren. Utstyrt med 40 tommer
store dekk på 20 tommers felger ser
Jeepen ut som en monstertruck. For å
få det rette ”stuket” er det som er
igjen av tak/vindusramme senket med tre tommer,
det ser unektelig tøft ut. De klassiske
utenpåliggende skjermene er bredere og
er montert en del høyere for å gi plass til monsterhjulene. På ekte amerikansk vis har man selvfølgelig ikke spart på kruttet
under panseret. En 5,7
liters Chrysler HEMI V8er var
et ganske så naturlig valg. Girkassen
er en Getrag 238 sekstrinns manuell. For de innvidde
kan vi også legge til at frontakselen er en Dana 44 og bak sitter det en Dana
60. Fremkommeligheten er det derfor ikke noe å si på, eller som de sier ”over there”;
The crome won’t get you home.