På trykk i Fedrelandsvennen 24. Mars. 2010

 

Telt konsept:

Jeep Wrangler Unlimited er en bil som allerede ”vasser”

 i tilgjengelige tilbehør. Likevel, nye smarte løsninger får vi aldri nok av.

 

Mobile Campsite:

En pakket og klar ”stop anywhere, camp anywhere” Jeep.

 

Monster Jeep:

 Lower Forty som den heter er kun for show.

 Lower” fordi den er senket/taksenket. ”Forty” er dekkdimensjonen i tommer.

 

Tøffe konseptbiler fra Jeep

 

Vi omtaler i dag to av disse, hvor den ene (Lower Forty) garantert forblir et konsept.

 

Den andre (Wrangler Unlimited Overland) er en eksisterende modell som kun er ”konseptrigget”. Bilen er utstyrt med en tøff ”Mobile Campsite” utstyrspakke. Wrangler Unlimited er en bil vi har omtalt med stor begeistring tidligere og denne konseptutgaven gjør oss bare mer betatt. Oppfinnsomheten på tilbehør til en bil som dette virker nesten ubegrenset. ”Campsiten” er foreløpig kun en konsept ide, og skulle ikke Jeep se penger i ideen er det jo en stor sjanse for at en tredjepartsleverandør tar hintet. Med litt kreativitet burde det også være mulig å lage noe lignende selv. Sist vi omtalte Wrangler Unlimited annonserte produsenten at bilen kunne leveres i hele 128 forskjellige utstyrskombinasjoner, blant disse er det i dag allerede en telt løsning. Den er tilpasset bilens bakpart og er åpen inn til kupeen via bakdøren. Bilens interiør blir dermed en del av teltet. Det er så mye tøft å få kjøpt til disse bilene at det sies at det å eie en jeep er som å ha barn, man kjøper nye leker til dem hele tiden.

 

Lower Forty

Med Lower Forty går man utvilsomt for en ekstrem utgave av den lille Wrangleren. Utstyrt med 40 tommer store dekk på 20 tommers felger ser Jeepen ut som en monstertruck. For å få det rette ”stuket” er det som er igjen av tak/vindusramme senket med tre tommer, det ser unektelig tøft ut. De klassiske utenpåliggende skjermene er bredere og er montert en del høyere for å gi plass til monsterhjulene. På ekte amerikansk vis har man selvfølgelig ikke spart på kruttet under panseret. En 5,7 liters Chrysler HEMI V8er var et ganske så naturlig valg. Girkassen er en Getrag 238 sekstrinns manuell. For de innvidde kan vi også legge til at frontakselen er en Dana 44 og bak sitter det en Dana 60. Fremkommeligheten er det derfor ikke noe å si på, eller som de sier ”over there”;

The crome won’t get you home.