50 ÅR SIDEN SIST:
Cadillacs plan er å delta i tre år, og
er ikke fornøyd uten seier i satsningsperioden.
På trykk i Fædrelandsvennen 09.11.1999
General Motors er på høygir i motorsport- sammenheng. Nå er det berømte Le Mans-løpet det neste.
Med sin Raceshop bidrar bilgiganten med produksjon og ingeniørhjelp til racingteam. GM Raceshop designer og utvikler alt fra chassis og karosseri til fullblods racemotorer. For tiden er avdelingen aktiv med hele 17 forskjellige program.
I det siste tiåret har GMs deltakelse vært omfattende og suksessfull. Merittene taler for seg: Seks strake seire i Indianapolis 500 (1988-93). GM bidro her med sin Chevrolet Indy V8-motor. Tre strake seire i samme løp med Oldsmobile Aurora V8 (1997-99). I NASCAR-serien har man vunnet ni av 11 Daytona 500 med Chevrolet Monta Carlo og Lumina. Tre strake Baja 1000 med Chevrolet C/K Truck (1995-97). I 1996 gikk man i tillegg seirende ut av 24 timers løpet «24 Hours of Daytona» og 12 timers løpet «12 Hours of Sebring» med Oldsmobile Aurora V8.
Med slik suksess i ryggen har GM fått blod på tann og vil utvide sin racing-virksomhet globalt. Hva er da mer naturlig enn å ta turen til Frankrike og delta i det 68ende prestisjetunge «Le Mans 24 Hour». I juni stiller 48 biler til start, en av disse en Cadillac.
DE VILLE / LM-PROTOTYPE:
I år lanserte Cadillac sin nye De Ville-modell, som er den første personbilen levert med «Night Vision», natt syn.
Denne teknologien som også LMP er utstyrt med, satser
Cadillac på å få godkjent for motorsport.
50 år
Det er 50 år siden sist. Den
gang stillte Cadillac med to biler, en med
spesialbygd aerodynamisk karosseri og en nesten original Coupe
De Ville (bildet). Førstnevnte kom på en ellevte plass, Coupe
De Ville på tiende. Begge bilene ble kjørt med Cadillacs nye 331-V8motor (
Bilen Cadillac nå stiller med
bygges av erfarne samarbeidspartnere. Chassiset er det Riley
& Scott (R&S), fra Indianapolis som tar seg
av. R&S har lang erfaring med å lage racerbiler,
og har tidligere lagd biler til GT-1, GT-2, SCCA
Trans Am, IMSA GTO og GTP seriene. Nicholson
McLaren står bak motor og gear, mens Pirelli sørger for dekkene. LMP
er utstyrt med en
Cadillac stiller også med pace-car. Seville får den æren. Bilens motoreffekt økes fra 305 til 320 HK. 18 tommers felger med dekk av dimensjonene 275/40 ZR, vil sammen med stabilitetskontroll systemet Stabilitrak sørge for optimalt veigrep. Spesielle sportsseter med Cervigard anti whiplash nakkestøtter vil være på plass sammen med Night Vision.
PACE CAR:
1998 ble historiens beste salgsår for
Cadillac utenfor USA. Det er Seville-modellen som
sørget
for det. Her er den avbildet i Le Mans Pace-car trim.
Nyt bildet!
Til orientering: Chryslers Viper Team vant Le Mans 24 Hour både i 1998 og 1999 i GT-2 klassen. Seieren deres var den første for en amerikansk bilprodusent siden Ford i 1969 vant med sin GT40. Team Viper har forøvrig dominert GT-2 serien de siste årene.
CORVETTE C5-R:
Siste nytt er at Chevrolet stiller med
Corvette i Le Mans 2000. Bilen debuterte i år
med en imponerende tredjeplass i 24 timersløpet Rolex
24 at Daytona.