MONTE CARLO SS:
Hot Rod Magazine
la ned masse arbeid i håp om å få Chevrolet
til å bygge en gateversjon av konsept-modellen.
CAVALIER SPIDER:
California Street Rods har med denne
bilen lagd en usedvanelig
vakker Cavalier.
På trykk i Fædrelandsvennen 11.04.1997
I forrige utgave av bilekstra presenterte vi to av Chevrolet/Geo Spesialty Vehicle teams konsept-biler, og vi lovte å komme tilbake med flere. Her er tre til fra gjengen som ledes av den dyktige John Moss.
Den råsterke utgaven av Chevrolet Monte Carlo som vises på bildet, vakte stor oppstandelse når den ble vist på SEMA-showet i 1995. Bladet Hot Rod Magazine satte seg som mål å få Chevrolet til å bygge bilen. I bladet stilte de 27 spørsmål som likesinnede kunne fylle ut og sende til ledelsen hos Chevrolet i håp om at mange underskrifter ville få dem til å bygge bilen. selvfølgelig med en noe mindre motor enn den som sitter i konsept-modellen.
Dagens sprekeste Monte Carlo har en V6-motor på 210 HK. Hot Rod Magazine så for seg en SS-modell med bakhjulstrekk og kanskje Camaroens V8-motor på 275 HK. Chevrolet mottok mengder med post, men så på prosjektet som lite inntektsbringende. Spesielt fordi den eksisterende Monte Carlo-modellen er designet med framhjulstrekk, og ville bli svært så kostbar å bygge om.
Ombyggingen
Moss teamet brukte på sin versjon gulvseksjonen fra en Camaro for å tilpasse bilen for V8-motor og bakhjulstrekk. Hjulopphenget stammer derfor også fra denne. ABS-bremsene er hentet fra Corvette. Skjermene er blitt en god del bredere for å gi plass til de kolossale hjulene. Dimensjonene er 275 R-17 framme og 335 R-17 bak. Felgene er fra Boyd Coddington og er av typen "billet dune"
Når amerikanerene skal
gjøre klar en motor til en bil som denne blir det alltid noe med mye krutt i.
Bilens aluminium V8-motor som kommer fra Chevrolets motorsport avdeling har et
volum på
Cavalier Spyder
California Street Rods er ansvarlig for store deler av ombyggingen på denne bilen. Cavalier leveres allerede som kabriolet fra fabrikken, men den er ikke på langt nær så spennende som denne. Hjulopphenget er senket samtidig som den er utstyrt med spesialdesignet front og hekk spoiler. Felgene er store 18 tommere, som fyller godt opp under skjermene. Dørhåndtakene er fjernet slik at bilens rene linjer kommer til sin rett. Den har også fått en vakker veltebøyle. Interiøret har farger som passer fint sammen med bilens utvendig DuPont "Tangerine" lakk. Nok en gang har Moss-teamet vist at selv en "kjedelig" hverdagsbil kan bli til noe mer.
1956 Chevrolet
1956 HOT ROD:
Denne 1956 Chevrolet-modellen har
gjennomgått en modernisering av alle
mekaniske komponenter. I tillegg har Moss og teamet gitt den en lakkering i
beste hot rod stil.
Det er ikke bare de nyeste modellene som får seg en real omgang modifisering når Moss-teamet slipper seg løs. Chevrolet-modellen fra 1956 på vårt bilde er også den produsert i samarbeid med firmaet California Street Rods. Motordelene er levert av firmaer som lenge har vært med i hot rod og racing miljøet. Produsenter som Milodon, Erson, Fel Pro, Holley og Edelbrock er blant dem som har deltatt med produkter til bilen. Moss sier at man valgte disse leverandørene for å beholde nostalgien også under panseret. I den samme anledning har man derfor valgt et oppsett med to Offenhauser forgassere fremfor elektronisk bensininnsprøytning.
Hjertet i bilen er en V8-motor
på
Nå er det bare å vente på årets SEMA show i Las Vegas. Moss og teamet har helt sikkert flere fristende kjøredoninger å vise fram da. Jeg lover i så fall å komme tilbake med en presentasjon av dem. "See you"