EKSTREM:
Her er den tøffe firedørsutgaven
Wagon med diverse tilbehør. Som privateid tror vi
bilen vil passe best for dem
som har så høy inntekt at utgiftene ikke strekker til.
På trykk i Fædrelandsvennen 05.05.1998
AM Generals Hummer er amerikanerens nye krigsjeep som bl. a. Kjell-Inge Røkke eier. Bilen spiller omtrent samme rolle i det amerikanske forsvaret som Willys jeepen gjorde under den annen verdenskrig.
Når AM General Corporation bestemte seg for å
lage en kommersiell utgave av bilen som «vant» golfkrigen, fikk det andre
produsenters «full-size» utgaver til å se en smule
puslete ut. En Hummer veier 3 tonn, er
Norsk forhandler er Autozentrum Sport i Oslo, som regner med å selge fra fem til ti biler i året. En Hummer firedørs wagon toseter starter på en pris i nærheten av 600.000 kroner. Dobbelt så mye som i USA. Det store sjokket kommer likevel først når du i vårt avgiftskåte land vil ha fire seter. Da kan du legge til godt over 600.000 kroner, du leste riktig, totalpris på nærmere 1,3 millioner for fireseteren.
Autozentrum forventer en profesjonell kundekrets. Brannvesen, politi, kraftverk og anleggsvirksomhet vil være deres satsningsområde. Selvfølgelig eier Røkke en slik og man ser heller ikke bort fra at andre privatpersoner vil føle trang til å kjøpe monsteret. Hummer tilbyr fire-modeller, todørs pickup, firedørs soft-top, firedørs hard-top og en firedørs Wagon.
ROBUST:
I USA er Hummer blitt en statusjeep
for privatpersoner. I Norge derimot regner man med at flesteparten
vil bli solgt til firma som har oppgaver utenfor allfarvei.
Bilene leveres med en
Hvordan klarer så Hummer seg mot konkurrentene? «Offroad» er den totalt overlegen. Eller som man sier «Don't bring a knife to a gunfight». På landevei kommer den til kort på kjørekomforten, men litt får man fire skal man ha en bil som tar seg frem der andre ikke kan. Helt rettferdig er det heller ikke å kalle andre for konkurrenter, Hummer stiller i en klasse for seg. Bilen er konstruert for å tåle minst 12 års røff militærtjeneste.
Hummer beskrives ofte som en jeep. Noen lurer kanskje på hvor betegnelsen jeep kommer fra. Bilen som Willys/Overland konstruerte for det amerikanske forsvaret under den annen verdenskrig, ble omtalt som et «General Purpose» kjøretøy (kjøretøy til allslags bruk). Man brukte kun første bokstaven i begge ordene, og GP ble uttalt (djeep). Det florerer flere forklaringer bla. noe om en tegneseriefigur, men i Jeep-kretser er det GP-forklaringen man sverger til. Det var forresten et AM General eid selskap som produserte krigsjeepen for Willys/Overland.
KOMMANDOBROEN:
Herfra betjenes monsteret. Bilen har en enorm
fremkommelighet. Der du ikke kommer frem med en
Hummer har du ingenting å gjøre.