1923 Ford T-Rod

1923 Ford T-Rod 1923 Ford T-Rod
Nyter sommeren:
Arvid og kjæresten Dorothy Sørensen nyter sommeren i åpne kjøretøy. Dorothy er sjefen over
pussefiller og poleringsmiddel. All ære til henne for doningenes skinnende lakk og krom.
Passer greit for Arvid som helst bare vil kjøre.

1926 T-Ford
1926-modell:
Dette var det nærmeste vi klarte å komme en original 1923 T-Ford på vårt bildesøk.
Fjernes taket er det omtrent slik Arvids T-Ford så ut som ny.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 30.07.2001, og Amcar Magazine nr.3 2002

Fra rustholk til street rod

1923-modellen på bildene stammer fra Nordmøre hvor den ble funnet i en tilstand som kan karakteriseres som i pakt med naturen. Alt som var igjen var en rusten ramme, et enda mer rustent karosseri og en motor som ikke lot seg reparere.

Arvid Guttormsen (50) fra Sukkestøl i Randesund kjøpte bilen fiks ferdig for ett år siden. Til daglig driver han firmaet Mini Transport og har i tillegg til Forden en nydelig Boom Trike (trehjuls motorsykkel), og en Honda motorsykkel av typen Cbr 1100 Blackbird. Med andre ord en leken fyr som liker nakne kjøretøy. Motorinteressen har han hatt siden han var liten gutt. Han har eid et titalls amerikanske biler, den første allerede før han var gammel nok til å ta sertifikatet. Vi lurer på hvorfor han kjøpte en slik bil.

_ Jeg så den på byen og fikk en umiddelbar trang til å eie en slik, sier Arvid.

Noen dager senere så han den annonsert for salg. Når selger var villig til å ta bil i innbytte var valget enkelt.

1923 Ford T-Rod 1923 Ford T-Rod

Restaureringen eller oppbyggingen til T-rod, som moderniseringen kalles var ferdig allerede i 1989. Halvor Lund fra Eidsvold stod bak jobben. Han fikk aldri registrert bilen, men måtte låne prøveskilter hver gang den skulle brukes. Bilen har takket være noe lempligere regler og en ikke for firkantet biltilsynsmann nå vært registrert siden 1996. Bilen ble første gang registrert i Norge i 1924.

T-rods var veldig populære for noen tiår tilbake. Rods bygd på nyere 1932-modeller av Ford har siden tatt helt over. Det er derfor ekstra artig å komme over et såpass sjeldent leketøy som dette. T-rodden til Arvid har mange av de riktige USA-rod ingrediensene pluss en del skandinaviske tilpasninger. Det har lenge vært en selvfølge at en skikkelig rod skal være utstyrt med delt Jaguar bakaksel med skivebremser, en slik er da også på plass i Arvids rod. Forakselen er fra en 1938 Ford, mens ratt, frontrute og diverse trim er kjøpt fra firma som reproduserer deler i Amerika. Glassfiberkarosseriet er svenskprodusert og en del av drivverket stammer fra Volvo.

Det burde nok vært en Ford-motor i rodden, men det er slik med disse bilene at det man har liggende ofte blir brukt. Derfor sitter det en 5,7 liters V8-motor fra Chevrolet i bilen. Den automatiske girkassen er fra samme produsent.

Med en vekt på kun 900 kilo går det virkelig unna. Bakdekkene som er av dimensjonen 255/70-15 har problemer med å klore seg fast i asfalten under hard akselerasjon. Når de endelig får feste setter den seg godt ned med bakenden. Veteranbiltilhengere får nok helt hetta når de ser en klassiker som dette forvandlet til rod. Når historien om bilens tidligere tilstand blir kjent vil nok noe av sjokket legge seg. Det som kunne rekonstrueres, nemlig rammen er jo reddet.

1923 Ford T-Rod
V8-motor:
En trimmet 5,7 liters V8-motor av nyere dato flytter den 900 kilo lette street rodden
med eksplosiv fart ut av lyskryssene.

Litt historikk: T-forden ble første gang lansert i 1908 og produsert frem til 1927. I dette tidsrommet ble det produsert over 15 millioner eksemplarer. Henry Fords målsetning var å bygge billige biler for vanlige folk. T-forden ble billigere for hvert produksjonsår. Etterhvert kostet en modell -T under halvparten av hva de første utgavene gjorde. Dette var mindre enn en gjennomsnittlig arbeiders årslønn, Ford solgte derfor alt de klarte å produsere. I 1914 hadde Ford alene 45 prosent av markedet i Amerika. I 1920 var halvparten av alle biler i hele verden T-modeller.