På trykk i Fedrelandsvennen 29. April 2009.

 

2010 Ford Mustang Shelby GT500

 

Amcar

Tøffest: Uansett vinkel, En Shelby GT500 får kroppshår til å strutte.

 

Amcar

Klassisk interiør: Instrumentering i klassisk Mustang stil.

Små detaljer gleder stort. Sjekk ”girkula” den og setene har fartsstriper. Super kult!

 

Amcar

Banekjøring: Coupe utgaven er godt egnet for ”weekend racing”.

Mange eiere vil nok ta turen til den lokale racerbanen for å få maks utbytte av bilen.

 

Amcar

Hårføner: GT500 leveres også som råtøff kabriolet.

Ofte får man ikke delta i løp med åpne biler, så denne er for de som ikke har den dilla.

 

Hybrid for bilentusiaster

 

Shelby GT500 er Fords kvasseste Mustang, og i disse hybridpopulære tider defineres denne råtassen som en hybrid blant bilentusiaster. Den ”brenner” jo både dekk og bensin.

 

Det er ikke så lenge siden vi presenterte 2010 modellen av Ford Mustang. Likevel føler vi et sterkt behov for å levere nok en artikkel om bilen. Grunnen til det er Fords lansering av siste Shelby GT500 utgave. Bilen er så spektakulær og vakker at det ville vært dumt om våre lesere gikk glipp av den. Dette er toppmodellen, og dermed også den råeste av dem alle. Den er utviklet i samarbeid med racinglegenden Carroll Shelby og Fords SVT Team (Special Vehicle Team).

 

Ford presenterer sisteutgaven som mer raffinert, mer funksjonell og ikke minst mer kraftfull. Mer kraft kommer fra en modifisert versjon av den 5,4 liter store V8eren som ble levert i fjorårets GT500KR modell. Fremdeles har den 540 kompressormatede hestekrefter, men nå med et noe høyere dreiemoment. Den sekstrinns manuelle girkassen er også oppgradert. Den skal nå føles mer presis og tåler enda mer juling. Utvekslingen er endret, noe som resulterer i bilens noe smidigere oppførsel og bedre drivstofføkonomi. Mustangen akselererer fra stillestående til 100 km/t på kun 4,5 sekunder, men det er ikke bare fartsresursene som imponerer. Hele bilen er en matchende kraftpakke som vekker oppsikt hvor enn den ferdes. Alt ved denne bilen er vakkert, klassisk og knalltøft.

 

Stolt produsent

Ford forteller at dette er en bil de er skikkelig stolte av, og at ”kjøredoningen” er ett resultat av en prosess hvor kun mennesker med lidenskaplige interesse for bil har deltatt. ”Gutta” har til og med tunet lyden i eksosanlegget til det de kaller en crisp klassisk Shelby lyd, den er garantert herlig. Ford forteller videre at alt de lærte under utviklingen av forrige GT500KR er tatt flere steg videre i denne bilen. For eksempel er luftstrømmen rund bilen endret. Ikke bare ved endringer på karosseriet, men også understellet og luften som går inn i grillen til motoren er nå hundre prosent kontrollert. Dette gir bedre luftmotstand og bilen har nå mye bedre marktrykk/downforce, som igjen gir bedre veigrep. Da er det bare å nyte bildene, å drømme seg vekk. Den koster kun 550.000 kroner, men det er i Amerika.

Story as it appared in Fedrelandsvennen

Download