På trykk i Fedrelandsvennen
29. April 2009.
2010 Ford Mustang Shelby GT500
Tøffest: Uansett vinkel, En Shelby GT500 får
kroppshår til å strutte.
Klassisk interiør: Instrumentering i klassisk Mustang stil.
Små detaljer gleder stort. Sjekk ”girkula” den og setene har fartsstriper. Super kult!
Banekjøring: Coupe utgaven er godt egnet for ”weekend racing”.
Mange eiere vil nok ta turen til den lokale racerbanen for å få maks utbytte av bilen.
Hårføner: GT500 leveres også som råtøff kabriolet.
Ofte får man ikke delta i løp med åpne biler, så denne er for de som ikke har den dilla.
Hybrid
for bilentusiaster
Shelby GT500 er Fords kvasseste Mustang, og i disse hybridpopulære tider defineres denne råtassen som en hybrid blant bilentusiaster. Den ”brenner” jo både dekk og bensin.
Det er ikke så lenge siden vi presenterte 2010 modellen av Ford Mustang. Likevel føler vi et sterkt behov for å levere nok en artikkel om bilen. Grunnen til det er Fords lansering av siste Shelby GT500 utgave. Bilen er så spektakulær og vakker at det ville vært dumt om våre lesere gikk glipp av den. Dette er toppmodellen, og dermed også den råeste av dem alle. Den er utviklet i samarbeid med racinglegenden Carroll Shelby og Fords SVT Team (Special Vehicle Team).
Ford
presenterer sisteutgaven som mer raffinert, mer funksjonell og ikke minst mer
kraftfull. Mer kraft kommer fra en modifisert versjon av den
Stolt produsent
Ford forteller
at dette er en bil de er skikkelig stolte av, og at ”kjøredoningen” er ett resultat
av en prosess hvor kun mennesker med lidenskaplige interesse for bil har
deltatt. ”Gutta” har til og med tunet lyden i eksosanlegget til det de kaller
en crisp klassisk Shelby lyd, den er garantert herlig. Ford forteller videre at
alt de lærte under utviklingen av forrige GT500KR er tatt flere steg videre i
denne bilen. For eksempel er luftstrømmen rund bilen endret. Ikke bare ved
endringer på karosseriet, men også understellet og luften som går inn i grillen
til motoren er nå hundre prosent kontrollert. Dette gir bedre luftmotstand og
bilen har nå mye bedre marktrykk/downforce, som igjen gir bedre veigrep. Da er
det bare å nyte bildene, å drømme seg vekk. Den koster kun 550.000 kroner, men
det er i Amerika.