1970 BUICK SKYLARK GSX
STAGE 1:
Den vekker oppsikt med sin knallgule
farge. Hvis øyekontakt ikke oppnås først, vil
du utvilsomt høre bilen.
På trykk i Fædrelandsvennen 18.08.1998
Til daglig er han maskinist på redningsskøyta, i fritiden dyrker han sin interesse for amerikanske biler. Kjell Nodeland er formann i US Car Club Agder, og en Buick-entusiast med spesiell sans for sportslige modeller. Vi har vært på tur i muskelbilene hans: «What a ride!»
Det er Skylark-utgavene han verdsetter høyest. Kjell eier to. I 1997 importerte han en 1966-modell GS fra Sverige. Da drømmebilen, en GSX Stage 1 fra 1970 stod til salgs tidlig i sommer, ble fristelsen så stor at også den havnet i hans eie. Bilen kom til Norge i 1988 som flyttegods, og ble like før restaurert av en norsk bilentusiast bosatt i California.
Bilens Stage 1 tilbehør, med spesiell kamaksel, annen forgasser og eksosanlegg med grenrør, ble i 1970 kun levert på 476 av bilene. Det er med andre ord en meget sjelden utgave som nå er havnet i Kristiansand. GSX var en spesielt påkostet utgave som ble levert med to fargevalg, gul eller hvit med sorte striper.
De fleste muskelbilene fra
denne perioden har mer krutt under panseret enn det fabrikken oppgir.
Forsikringsselskapene skrudde nemlig premiene kraftig opp etter antall hester,
produsentene var derfor en smule beskjedne. Om bilen har de oppgitte 360
hestene eller noe mer betyr relativt lite, spesielt når de får boltre seg i et
volum på
Kongen
Et lett trykk på gasspedalen
er alt som skal til før bilen ustresset tar deg opp til lovlige hastigheter.
Med en så stor motor blir kjørestilen fullstendig avslappet og det er en nytelse
å «cruise» rundt med slike krefter. Med sitt maksimale dreiemoment på massive
510 lb-ft. var og er Buick «kongen» når det gjelder
dreiemoment. Selv ikke dagens sterkeste amerikaner Dodge Viper GTS har et slikt moment. Fra stillestående går en 1/4 mile
(
LEGGER LARVER:
GSX-modellen legger «larvene» så lange du ønsker dem.
GSX er i dag en av Buicks mest ettertraktede muskelbiler, og omsettes i USA for atskillig høyere summer enn her til lands.
Fristes du etter dette til å se nærmere på Kjell Nodelands GSX, vil den være på plass i drag-racet på Skandinavisk Trafikksenter i neste måned. Bilen har kjørt drag-race før og ble i 1989 sesongen norgesmester i gatebilsklassen for standardbiler. Gone racing!
Produsert: Fra 1970 til
1972 i et antall av 846 eksemplarer. Total GS
produksjon i samme periode 37.841
Motor:
Vekt: 1700 kilo
Gear: 3-trinns automat eller 4-trinns
manuell
Akselerasjon: 0 til