PONTIAC GRAND PRIX GTP:
Toppmodellen GTP
har en
samme lave takhøyde som todørsmodellen og er derfor
like vakker
og sportslig i designen som denne.
MR.TURNER:
Politimannen William B. Turner var på
spaningsoppdrag da vi oppdaget ham.
Likevel var han så sporty at han på sparket ble med på vår arrangerte
fotosesjon.
Thank You, Mr Turner.
Pontiacs-modeller er noen av de mest spennende bilene som produseres i Amerika i dag. 1997-modellen av Grand Prix er et godt eksempel på en av disse.
Utseende skal være sportslig, og bilene skal ha sportslige kjøreegenskaper. Slik er Pontiacs profil. Spenning ved første øyekast er blitt et kjennemerke, men dette er ikke nok. Spenningen skal fortsatt være der når bilene kjøres. Pontiac har lykkes med dette i lang tid, og suksessen fortsetter.
Vi kjørte todørsutgaven under et opphold i Virginia. På motorveiene rundt Washington D.C. ble vi først kjent med bilen gjennom passasjersetet, og takk for det. Bilens eier tok oss gjennom tettpakkede femfilers motorveier hvor trafikken «ruslet» behagelig av gårde i 130 km\t. Bilen var meget stillegående takket være den sterke motoren, som krever relativt lavt turtall under slike hastigheter. Bilen reagerte også raskt og kontant under diverse forbikjøringer. Grand Prix-modellen er registrert for fem personer, men i GT-utgavene er også baksetene bøtteformede noe som gjør at femtemann på lasset ikke sitter videre behagelig.
Da det var dags for oss å prøve bilen, ble turen lagt inn i landet til de vakre fjellområdene ved nasjonalparken Shenandoah Valley. Veien som her snor seg opp i fjellene, var et ypperlig sted for testing av bilens egenskaper på svingete vei. Vi ble ikke mindre imponert over bilen etter at å ha provosert den litt her. Vårt største problem var faktisk å holde blikket på veien, fordi turen over fjellene var spekket med fantastisk natur og utsikt over storslåtte daler. Turen kan anbefales selv med kjedelig kjøretøy.
Todørsutgaven som vi kjørte, anbefaler vi ikke til dem som ofte trenger baksetene. Problemet er det samme i Grand Prix-modellene som i de fleste andre todørsbiler. Det blir irriterende med sikkerhetsselen hengende ned i innstigningshøyde, og det ble ikke mindre vanskelig når vi skulle plassere et barn i barnesetet. Løsningen her er firedørs-modellen som ikke ligger noe tilbake for todørsutgaven i utseende. En løsning som Pontiac kunne valgt er forseter med integrerte sikkerhetsseler, slik som Chrysler bruker i Stratus kabriolet-modellene og Mercedes i sin SL kabriolet serie. Men det hele er jo et spørsmål om pris. Setene i disse bilene koster nesten dobbelt så mye å produsere som vanlige seter. Det var faktisk alt vi hadde å utsette på bilen, som ellers kun gav oss gode inntrykk.
Grand Prix-modellen
leveres i fire modellvarianter, SE Sedan, GT Sedan, GT Coupe
og GTP som er en utstyrspakke man kan bestille til GT-utgavene. SE-modellen har en
Grand Prix-modellens konkurrenter på det amerikanske markedet er biler som Nissan Maxima, Toyota Camry, Dodge Avenger, Fords Thunderbird og Taurus-modeller. Grand Prix slår utvilsomt «knockout» på disse med sitt friske utseende.
Fairfax
police
FAIRFAX POLICE:
Ops! Slik kan det
gå. Overhold fartsgrensene så slipper du dette synet i
speilet ditt. Det kan bli kostbart å kjøre med tung høyrefot.
Alle Grand Prix modellene leveres standard med fargede vinduer, tyverialarm, startsperre, nakkestøtter bak, integrerte tåkelys, justerbar rattstamme, abs-bremser, og eksosanlegg i rustfritt stål. Ellers er utstyrslisten lang nok til å tilfredsstille de fleste. Pontiacs unike «Head up display» er et av de mer spesielle tilbehørene. Dette er tilgjengelig på alle Grand Prix-utgavene. Head up displayet er en idé som er hentet fra kampfly. De viktigste data kan vises digitalt i frontruten, slik at føreren slipper å ta blikket fra veien. Her vises om ønskelig hastighet, motorens turtall, nær/fjernlys, retningssignal, bensinnivå pluss radio og CD informasjon.
Bensinforbruket på testbilen
var
At Pontiacs profil virkelig er på hugget, innvirker også på GMs eksport av minivans til Europa, som kun vil bestå av Pontiacs Trans Sport. For å gjøre oss alle litt forvirret har GM valgt å selge Trans Sport under Chevrolets logo i Europa. Hvorfor? Man tror at Chevrolet klinger mer i ørene våre enn Pontiac. Hmmmm, Pontiac klinger nå i massevis for meg.