På trykk i Fedrelandsvennen 11. August.
2010
En
oppnåelig drøm
1979 Pontiac Firebird
Formula:
Thomas Hansen har brukte
vinteren til å restaurere drømmebilen.
Kodeskilt:
Dekodet blir det slik: F= Firebird, 8= V8-motor, 1979 = årsmodell.
Tøft interiør:
Det er et tøft og sporty
interiør i Firebirden.
Utsikten over det langstrakte
panseret nytes akkompagnert av lyden fra en V8er, helmaks.
Thomas
Hansen (18) fra Sodefjed i Randesund
er ”most likely” påvirket av foreldrenes
forkjærlighet for Amerikanske biler.
For hjemme på Sodefjed har foreldrene to veteranbiler. En 1969 Chevrolet Camaro RS/SS og en 1970 Pontiac Catalina cabriolet. Påvirket eller ikke, interessen er ekte og i
fjor høst gikk unggutten til innkjøp av sin første ”Amcar”,
en 1979 Pontiac Firebird Formula. Bilen har han pusset opp i vinter. Den var i
teknisk god stand og rustfri, så først og fremst hadde den behov for ny lakk,
men også noen små kosmetiske oppdateringer er utført.
Oppnåelig drøm
Siden bilen er
mer enn 30 år gammel er den registrert som
veteran og det er her essensen i vår artikkel ligger. Drømmebilen kan nemlig
være mer oppnåelig enn de fleste av oss aner. Tøft utseende, skinnende lakk og en herlig buldrende V8-motor
forbindes naturlig nok som kostbare
saker. Spesielt er det slik i Norge med våre vanvittige avgifter, men gjør man
noen tilpassede valg er drømmen faktisk oppnåelig uten at man behøver å bli
loppet til skinnet. Hansens bilpark er et godt eksempel på nettopp det,
den har en samlet verdi på under 100 000 kroner. ”Fornuftig” bilvalg er en vesentlig faktor, i
Hansens tilfelle er derfor hverdagsbilen av den billige typen, en 1988 Volvo 740 stasjonsvogn.
Tilstand
Drømmebilen
fra Pontiac fikk han kjøpt for 58.000 kroner, faktisk
en prisklasse hvor man kan finne forbausende bra biler. Pontiacen
var i en tilstand som gjorde den enkel
å få fin, en selvfølge om man skal komme ut
på en grei totalsum. En rustfri bil i teknisk
god stand er det første man skal se etter, deretter får man vurdere det kosmetiske. Interiøret i Hansens
bil var delvis restaurert og i god form, så her slapp han billig unna. Motorrom og lakk var der bilen trengte mest oppmerksomhet. Under panseret var det først og fremst behov
for en skikkelig rengjøring. Den
største jobben ble derfor lakkeringen. For å spare penger kan man her gjøre mye
av grunnarbeidet selv. De fleste klarer å fjerne lakk, en prosess som er tidkrevende og ikke minst kostbar om man skal
betale verkstedstimer for jobben. Hansen regner å ha brukt rundt 30.000 kroner på bilen,
det var alt som skulle til for at den igjen ble en ”Eye-catcher”.
Enkel konstruksjon
Denne biltypen
har en enkel men robust konstruksjon, derfor er de greie å vedlikeholde selv. Slitedeler er ikke så dyre og er lett
tilgjengelige over hele landet. Vi tør påstå at alle vanlige verksted kan skru på disse bilene, om
det skulle være behov for proff hjelp.
Verksted som kan ansees som spesialister på område
er det også flere av selv i lille Kristiansand.
Forsikring:
Vi kan da
konstantere at drømmebilen er oppnåelig både prismessig og for
vedlikehold. Da er det også en glede å
kunne fortelle at verken forsikring eller veiavgift vil ta livet av drømmen.
Klubbmiljøet i Norge har nemlig utarbeidet meget gunstige avtaler med selskapet IF forsikring.
Kaskoforsikring koster kun 480 kroner i året. For å oppnå dette må man også eie
en hverdagsbil som ikke er veteranregistrert. I tillegg kommer
statens veiavgift for veteranbiler som
er på 395 kroner i året. Det kan jo nesten ikke bli bedre. Lev ut drømmen for
svingende, ”oppskriften” er herved presentert.