1998 Pontiac Firebird Trans Am / Formula

Firebird Firebird
FIREBIRD FORMULA WS6 RAM AIR:
Formula modellen er nå minst like spennende som Trans Am. Denne utgaven har 320 HK og når
100 km/t på fem sekunder. Formula og Trans Am kommer med et 500 watts
lydanlegg med ti høyttalere som standard.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 03.02.1998

Firebird med hjerte fra Corvette

Firebird får i år en ny og kraftfull motor, selvfølgelig en V8-motor. Nyinstallasjonen er aluminiumsmotoren som ble designet til den nye Corvetten. Man har med vilje skrudd ned litt på effekten. Den yter enten 305 HK eller 320 HK, Corvetten har 345 HK. GM vil nemlig ikke at en Corvette skal bli frakjørt av andre GM-produkter.

Den nye motoren veier 10 prosent mindre enn forgjengeren og yter i standardutførelse 20 HK mer. LS1 som den heter, overtar for den populære LT1-maskinen. I WS6 Ram Air utførelse går en «Quarter mile»(402,33 meter) fra stillestående unna på 13,4 sekunder. Farten er da 165 km/t, og 0 til 100 km/t tar kun fem sekunder. Minste motor er fremdeles V6-utgaven på 3,8 liter med 200 HK. Den gires manuelt med en femtrinns kasse, eller en automatisk med fire trinn. For V8-utgavene er den manuelle kassen sekstrinns og automaten firetrinns.

Bensinforbruket er relativt lavt på samtlige modeller. V6-utgaven bruker 1,2 liter pr mil på riksekjøring og 0,83 på landevei. Forbruket er oppgitt til det samme for manuell og automatisk girkasse. V8-utgavene er oppgitt til å bruke 1,3 liter pr mil på riksekjøring og 0,95 på landevei. Dette er meget bra med tanke på hvor kraftfulle og store motorene er.

Firebird
TRANS AM CABRIOLET:
Basispris for en Trans Am er i USA 198.000 kroner. Den er da utstyrt med 305 hesters V8-motor
seks trinns manuell girkasse og en god del ekstrautstyr. En fullrigget Trans Am
med WS6 Ram Air pakken koster i underkant av 250.000 kroner.

Utvendig er 1998-modellen også frisket opp en del. Nye baklykter og et alvorlig aggressivt frontpartidet er det vesentligste. I en Trans Am eller Formula har du sjelden hatt anledning til å ankomme helt anonymt. Med denne modellens oppdatering vil dette utvilsomt bli enda vanskeligere.

Skivebremser med ABS-assistanse er standard på alle utgavene, i tillegg er det elektronisk bremsekraft-distribuering for bakhjulene. Med WS6-pakken følger det med fete hjul av typen GoodYear Eagle F1GS med dimensjon 275/40ZR17.

Hvor mye bil man får for pengene forstår en først når man ser hvilket marked Trans Am-modellen er beregnet å konkurrere i. Den er priset likt med Toyota Celica GT, Mitsubishi Eclipse GST og Ford Mustang GT.

SLP Firehawk

Vi har tidligere omtalt SLP Engineering i forbindelse med konversjon av Camaro Z28 til SS-utgave. SLP har i flere år også kastet seg over Pontiacs Firebird. Her er det hjuloppheng, motor og eksteriør som får en ekstra piff. Deretter døpes den om til Firehawk. Årets modell vet vi foreløpig lite om, men vi kan jo nevne at mange av fjorårets Firehawk-modeller ble utrustet med 1996 Corvettens LT4-motor med 330 HK . Bilene selges via Pontiacs forhandlernett og beholder merkets garantiordninger. Service og eventuelle reparasjoner utføres på ordinære Pontiac verksted.

Både Firebird og Camaro bygges i Boisbriand, Quebeq Canada. Dette er ikke langt fra Montreal hvor SLP holder hus. Siden modellår 1993 har samtlige Camaro og Firebird-modeller blitt til på denne fabrikken som heter Ste. Therese.

Keep up the good work Pontiac!