Ford Torino + Mercury Montego

Torino
1970 FORD TORINO COBRA 429 SCJ:
Legg merke til "Ram Air" luftinntaket på panseret.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 11.10.1996

Gode, gamle Ford-muskler

Fords Torino-modell er en av mange vakre muskelbiler som har lett for å havne i skyggen av mer etablerte utgaver som Corvette, Camaro, Mustang og Pontiacs Firebird.

På sekstitallet var det hele tiden en kamp mellom bilprodusentene om å være raskest, både på racerbanene og på gata. Hvem som er raskest kommer i dag i annen rekke. Nå handler det mer om å i det hele tatt få tak i en av disse sjeldne muskelbilene. Raske er de jo alle sammen.

Fords Torino ble introdusert i 1968 samtidig med Mercurys Montego som den også delte plattform med. Muskelbilene solgte som aldri før, og Ford så sjansen til å selge flere biler i denne kategorien. Noe nytt og spennende måtte da presenteres. Topp-modellen av Torino som vi ser på bildet er utstyrt med en syv liters V8-motor på 375 hester.

Dragracing-banens "Quater-mile" akselererer en 429 SCJ Torino med automatgear til 168 km/t på 13,63 sekunder. Fra stillestående til 100 km/t bruker den relativt tunge bilen kun 5,7 sekunder. Bare 7675 Torino Cobra-modeller ble produsert.

Torino-modellen ble ellers produsert i mange varianter. Alt fra firedørs sedan-utgaver til kabriolet-versjon, og ikke minst Cobra-utgaven. De fleste av Fords motorer var tilgjengelige. Helt fra seks sylindret rekkemotor til den mektige 429-CI V8-motoren. Torino-serien ble i 1970 kåret til årets bil av bilmagasinet Motor Trend.

NASCAR Mercury Montego

Montego
"PREPRODUCTION-MODELL"
Mercury Montego "preproduction-modellen" ble tatt ut av samlebåndet og
utstyrt med tilbehør og lakkering manuelt.

Fords dominans i NASCAR-racing på midten av sekstitallet ble tatt godt vare på i markedsføringen. Fabrikkproduserte gateversjoner av racingmodellene er et resultat av dette. Mercury-modellen (på vårt bilde) er en unik 1968 Montego Cyclone, Cale Yarborough Spesial. Cale Yarborough var på denne tiden en av de mest populære NASCAR-sjåførene i USA. Gatemodellen av hans racerbil ville garantert få mye oppmerksomhet, og dermed lokke flere kjøpere til Fords produkter.

Bilen som ble kalt en "Preproduction-modell" var et topp profilerings grunnlag. Det ble kun produsert 50 eksemplarer av denne råeste utgaven, som var utstyrt med unikt tilbehør og fargekombinasjoner. Fords 428 SCJ (Super Cobra Jet) 7,0 liters V8-motor på nærmere 400 HK, koplet til en firetrinns manuell gearkasse, var også på plass.

Hensikten med denne og de 49 restrerende av denne typen Yarborough-modeller var å få dem ut til forhandlerene før den virkelige introduksjonen, slik at man kunne gi folk en smakebit på hva som var i vente. Når disse bilene hadde gjort sin nytte som trekkplaster ble de etterhvert solgt. En del forhandlere så sitt snitt til å handle grombilen selv. Hvis man har et eksemplar av arten på lur, kan man i dag oppnå svimlende beløp ved salg.

Gateversjonene som etterhvert ble produsert var utstyrt med en billigere 351 Windsor 5,7 liters V8-motor på 290 hester og C-6 automatisk gearkasse.

Cale Yarborough

Cale Yarborough, som nå er 56 år, er fremdeles med i racingmiljøet. Det er fremdeles Fords produkter som får kjørt seg. Cale kjører ikke selv aktivt, men er eier av #98 RCA Forden som kjøres av Jeremy Mayfield. Ryktene sier at John Andretti har skrevet under en tre-års kontrakt med Cale Yarborough Motorsports.

Cale la opp 1988, da hadde han 30 år bak seg på racerbanene rundt om i USA. Han deltok i 558 løp og vant hele 83 av disse. Cale vant også Grand Nationals (Winston Cup) tre ganger. Imponerende!

"Old Fords never die, they just go faster"