FORD EXPLORER:
Anvendelige detaljer er det mange av i
Explorer. En som virkelig falti smak var bakluken.
Ved å vri døråpneren til venstre åpnes kun vinduet, og vrir du til høyre åpnes hele luken.
På trykk i Fædrelandsvennen 07.02.1997
Ford Explorer har de siste fem årene vært den mest solgte bil i denne klassen i USA. Kristiansands Ford-forhandler som forsyner Aust- og Vest-Agder med disse bilene, solgte i fjor 25 biler registrert som varebil og en som personbil. Totalt ble det i 1996 solgt 250 enheter av Ford Explorer i Norge.
Explorer er en bil som passer ypperlig inn i norske omgivelser. Dette er bilen for aktive fritidsmennesker, familier, eller som arbeidsbil. God fremkommelighet og nok av plass er krav de fleste av oss stiller til en ny bil. Explorer har det!
Varebil-modellen som vi
kjørte, koster i overkant av 300.000 kroner, da med den minste V6-motoren på
Først i klassen
En bryter på dashbordet sørger for enkel skifting mellom to- og firehjulstrekk samt lavgir. Firehjulstrekken er for øvrig "auto sensing" hvilket vil si at den ikke jobber før bilens komputer får signaler om at det er behov for den. Femtrinns automatisk gearkasse er nytt av året. Explorer er dermed først i klassen med dette. Den nye og sterke 205 HK motoren er den kraftigste V6eren i klassen. Ford viser med dette at de jobber hardt for å beholde tittelen som bestselgende.
Utstyr
Explorer er godt utrustet med tilbehør. Varebilen vår hadde abs-bremser, airbag for fører og passasjer, elektrisk justerbare seter, speiler og vinduer, air-condition, radio/kassettspiller, tonede vinduer, cruise kontroll, justerbart ratt, sentrallås og startsperre.
Explorers utsalgspris er i USA fra 130.000 kroner. Dette er 500.000 kroner mindre enn billigste personbil-utgave vil koste i Norge. Toppmodellen med V8-motor koster i USA 220.000 kroner. I Norge vil denne koste tett på en million kroner. Får man lyst til å emigrere?
Ford oppgir bensinforbruket på vår testbil til å
ligge på
Explorer er meget lettkjørt selv om den er stor. Man sitter høyt og behagelig med god oversikt til den øvrige trafikken. Interiøret er smakfullt tilrettelagt og ikke ulikt det man finner i personbiler.
I god Ford-tradisjon er også Explorer å finne under Mercurys logo. Mountaineer er som alle dagens Mercury-modeller ekstra påkostede versjoner av Fords øvrige modell-spekter.
Expedition
Skulle Explorer bli i minste laget, har Ford ett
nytt av året "full size" alternativ. Ford Expedition heter den og er på størrelse med en Chevrolet Suburban/GMC Yukon. Den har plass
til ni personer, hvis du velger modellen med komplette seterekker. Expedition veier 2100 kilo og leveres kun med V8-motor.
Standard-motoren er en SOHC
Ford og GM får også
konkurranse fra Jeep som er på trappene med en "full size-utgave"
av Grand Cherokee-modellen. Den skal hete Jeep Wagoneer.
MERCURY MOUNTAINEER:
En Explorer i Mercury klær.
FORD EXPEDITION:
Det er uklart om Expedition
vil bli importert til Norge. Skulle den bli det,
vil denne vakre og store bilen garantert bli lagt merke til.
FORD RANGER:
Fords Pickup-modell, Ranger,
er blitt en populær ungdomsbil i USA. Den vil komme til
Norge i april. Med knallgul "Baywatch"
farge ser den skikkelig tøff ut.