Excalibur

Excalibur
SERIES IV PHAETON:
Phaeton-modellene er Excaliburs største suksess, og det
er denne modellen det er produsert flest av.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 23.09.1997

Klassisk stil og moderne teknikk

Excalibur fabrikken er den største og eldste produsenten av gammeldagse biler basert på moderne teknikk i USA. Excalibur har siden 1964 produsert i overkant av 3500 biler.

Hele Excalibur eventyret startet litt tilfeldig. Designkonsulenten Brooks Stevens jobbet for Studebaker tidlig på sekstitallet og fikk i oppgave å designe en showbil til New York Auto Show i 1964. Studebaker ønsket en bil som ville trekke folk til deres stand. Studebaker som hadde alvorlige økonomiske problemer trengte sårt all den oppmerksomheten de kunne oppnå.

Siden Studebaker også var importør av Mercedes på denne tiden, bestemte man seg for å bruke ideer fra denne produsentens peneste klassiske modeller. Utgangspunktet ble derfor en bil med mange likhetstrekk til Mercedes SSK-modell fra 1927. Showbilen ble bygget på chassiset til Studebakers Avanti-modell og fikk navnet Mercebaker.

Prototypen ble produsert i all hast på åtte uker og var ferdig tre dager før showet skulle begynne. Men dessverre før showet kom i gang annonserte Studebaker at produksjonen av merkets biler var stoppet av økonomiske problemer.

Brooks Stevens og hans to sønner som hadde hjulpet til med å lage Mercebakeren kom frem til at de likevel kunne vise bilen på utstillingen. De hadde jo jobbet dag og natt for å få den ferdig. Bilen fikk nytt navn og ble kalt Excalibur. Den fikk masse oppmerksomhet, og mange pengesterke herrer viste sin interesse for bilen. To av disse bladde opp noen pene bunker med sedler og Stevens bygde hver sitt eksemplar til dem.

To biler ble dermed solgt på utstillingen og Stevens fikk blod på tann. Han averterte Excalibur bilene i The Wall Street Journal like før juletider og solgte 25 biler på en uke. Stevens kontaktet umiddelbart sin bankforbindelse og fikk ordnet med lån slik at nye produksjonslokaler og utstyr kunne kjøpes. Excalibur var født. Lokalene er de samme den dag i dag, og ligger i en forstad til byen Milwaukee som heter West Allis, i staten Wisconsin. Siden 1964 har man produsert godt over 3500 håndlagde biler.

Kjendiser

Filmstjerner, musikere og andre kjendiser liker å bli sett i en Excalibur. Excaliburs president John Guzak forteller at Bill Cosby, Frank Sinatra, Steve McQueen, Dick van Dyke, Tony Curtis, Cher og Dean Martin alle har kjøpt ny Excalibur hos dem. Flere navn ble også nevnt, men disse var for meg de mest kjente. Han nevnte forresten en kvinne ved navn Phyllis Diller som var helt frelst på bilene og faktisk eide hele fire forskjellige modeller. For ikke så lenge siden var visst også kongen av Spania en tur over og kjøpte seg en Excalibur.

Nye modeller

Excalibur
LIMITED EDITION 100:
Klassisk stil har alltid vært Excaliburs kjennemerke. Teknisk har man brukt
hjuloppheng fra nye og moderne biler. Et stort antall av bilene er også
bygget på understellet til Chevrolets Corvette.

Excalibur har i år to nyheter å vise frem. Den ene som er i klassisk Excalibur stil, heter Limited Edition 100 og vil kun bli produsert i 100 eksemplarer. Den vil nok overraske de fleste hva prestasjoner angår. 0 til 100 km/t når den på kun 4,8 sekunder. Toppfarten er 235 km/t. Bilen veier 1440 kilo og er utstyrt med en GM V8-motor på 5,7 liter, har firetrinns automatisk girkasse og yter 306 HK. Den har også uavhengig hjuloppheng på alle fire hjul, abs-bremser og ASR-antispinnsystem. Kjøreegenskapene er fullt på høyde med det man forventer i moderne sportsbiler. Litt ulv i fåreklær må man kunne si at den er.

427 Cobra

Excalibur
427 COBRA:
Den legendariske Cobra-modellen har fått et nytt liv hos Excalibur.

Årets andre nyhet er en kopi/replica av Ford/Shelbys 427 Cobra fra 1966. 427 Cobra-modellen ser ut som originalen, men man har forbedret den på en del punkter. Cockpiten er blant annet rommeligere slik at det er bedre plass til beina og skulderplassen er sterkt forbedret. Excaliburs motorvalg er litt mer sivilisert enn i originalen som var utstyrt med 427 motoren. Bilen veier 1134 kg og har Fords 302 motor som yter 215 HK. Girkassen er femtrinns manuell.

Excalibur bilenes karosseri er laget av glassfiber, som på de nyeste modellene hviler på et rørramme-chassis. Lakkeringen foregår i en prosess med grunning og to lag med farge, på toppen av dette har man åtte lag av Sikkens klar lakk. Interiørene i Excaliburs biler er sydd for hånd og har en kvalitet og utførelse som faktisk er på høyde med det Rolls-Royce presterer. Cobra-modellen koster i USA 350.000 kroner, mens Limited Edition 100-modellen koster 525.000 kroner. For øyeblikket bygges bil nr. 65 ut av de 100 Limited Edition modellene som skal produseres.

Excalibur Excalibur
Excalibur Phaeton / Excalibur Four Door Touring
Sedan: