GM EV1

EV1 EV1
GENERAL MOTORS EV1 / DODGE INTREPID ESX:

Utseendet kan faktisk minne litt om eldre modeller fra Citroen.

Hvis utseende selger, burde EV1 kanskje vært mer lik Intrepid.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 22.11.1996

Helt fri for eksos

Verdens største bilprodusent General Motors starter nå for alvor salg av elektriske biler. Fabrikken har utviklet en modell som kalles EV1. Amerikanerne må betale 230.000 norske kroner for bilen.

Opprinnelig var det vedtatt ved lov i California at minst to prosent av de nye bilene måtte være forurensingsfrie i 1998, og i år 2001 skulle denne andelen øke til fem prosent. Utviklingen av batterier har gått tregere enn forventet, og bilprodusentene har derfor fått en ny frist til år 2003. Da skal hele 10 prosent av nybilsalget være forurensingsfrie biler.

GM vil likevel lansere sin EV1 for å få erfaring med denne typen kjøretøy. De første som vil selge/lease bilene er Saturn-forhandlere på vestkysten av USA. Bilen er bygget på en aluminium ramme og har et karosseri av plast, totalvekten er 1336 kg. Batteriene som benyttes anses ikke for å være de beste, men for å ikke gjøre bilen for kostbar har man valgt en type blybatterier.

Rekkevidde

EV1
LADING:
Dagens batteri lades opp på tre timer ved hjelp av en 220-volts lader.
Litt inn i fremtiden vil en 440-volts lader gjøre jobben på 30 minutter.

Rekkevidden varierer fra 110 til 140 kilometer, avhengig av terreng og temperatur. Motoren yter 137 HK og gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på rundt 9 sekunder. Luftmotstanskoeffisienten er på imponerende 0,19. Når den startes vil bilens datamaskin kalkulere hvor lang rekkevidde som er igjen på batteriene. Ved bremsing brukes energien som oppstår til å lade batteriene.

Bilens transportable lader kan lade batteriene fra hvilket som helst 110 volts strømuttak. Det vil også bli solgt frittstående 220 volts ladere som vil lade batteriene i løpet av tre timer. Strømforbruk og vedlikehold av systemet antas å koste omtrent det samme som bruken av en bensindrevet bil koster i USA. GM sier ellers at bilene er beregnet for dem som kun bruker bilen til korte turer. Utviklingen av mer effektive og billigere batterier pågår for fullt, dagens rekkevidde vil snart være historie.

Hvordan GM skal klare å selge denne toseters bilen blir spennende å følge med på. For amerikanerne er 230.000 kroner svært dyrt for en bil. GM vil også tilby en batteridrevet utgave av pickup-modellen S-10.

Dodge Hybrid-drive

Kanskje hadde det vært bedre å starte med såkalte "hybrid-drive" biler som Dodges konsept-bil Intrepid ESX. Intrepid er utstyrt med en liten tre sylindret turbodiesel som gir strøm til bilens batterier. 300 volt mates derfra og inn i to elektriske Zytek motorer på tilsammen 200 HK. Dodgen har også et utseende som passer bedre inn i tiden.

Allerede i 1912 produserte GMs Truck Company sine første elektriske kjøretøy. 682 elektrisk drevne lastebiler ble produsert fram til 1916. Deretter var det stille i mange år. Først i 1964 var man på banen igjen med noen elektriske utgaver av Corvair. Siden har det jevn og trutt dukket opp diverse prototyper. Fra 1969 til 1972 ble det produsert elektriske månebiler i samarbeid med flyprodusenten Boeing. Har du lyst til å prøvekjøre - det står parkert tre stykker på månen!