American dream cars


1962 Ford Thunderbird:
Cabriolet/Convertible. Åpne klassikere er verdsatt høyest, og koster derfor mest.

1963 Pontiac Grand Prix:
Todørs hardtop. Takseksjonenhardtop-utgavene er ofte vakkert utformet.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 07.06.2004

Amerikaner som drømmebil?

Drømmer du om å gli av gårde i din egen laaaaange gamle amerikaner? Vel, drømmen trenger ikke være så fjern som du kanskje tror. Kanskje har du sett en amerikaner av edel årgang og tenkt at en slik skulle du gjerne hatt. Deretter har du kastet ideen fordi du tror at de koster mye og er dyre å reparere. Vel, der tok du grundig feil!

Legger du lista på et fornuftig nivå behøver det ikke være dyrt med amerikansk bil som hobby. Det er stort utvalg av gode biler i Norge, og de er ikke veldig dyre. Vår erfaring angående pris er at folk ofte blir positivt overrasket. Det er enkelt å finne pene biler fra rundt 80.000 kroner og oppover. Er man heldig selges gode biler billigere også. Er bilen mer enn 30 år gammel betaler man ikke årsavgift, ei heller omregistreringsavgift og forsikring er billig. Hos IF Skadeforsikring, som har avtale med den norske amcar-klubben, koster full kaskoforsikring av en veteranregistrert bil med verdi inntil 250.000 kroner under 2000 kroner i året. Siden en hobbybil brukes om sommeren på saltfrie veier er slitasjen minimal, og behovet for reparasjoner få.

For å skaffe seg drømmebilen har man to valg, kjøpe i Norge eller importere. Det enkleste er selvfølgelig å kjøpe i Norge. Vi er av den oppfatning at man importerer hvis drømmebilen ikke er å oppspore i Norge. Gode tips om import finner du på nettsidene til American Car Club of Norway (ACCN). Tilstand og etterspørsel bestemmer bilens pris. Cabriolet-utgaver er generelt 30-40% dyrere enn todørsbiler, som igjen er mer ettertraktet enn firedørsbiler. Firedørsbilene kan vi dele opp i to kategorier. De med stolpe og de uten, som kalles for hardtop. Stolpe-utgavene har vindusramme på dørene og b-stolpe mellom dørene, de ser ofte litt gubbete ut og er billigst. Firedørs hardtop-utgavene er mer sporty og er uten rammer eller stolper. Når sidevinduene er heist ned er hele vindussiden på bilen åpen. Disse bilene er ofte undervurdert, og her er det mulig å få fine biler billig.

 
1975 Buick Le Sabre:

 

Stolpe eller hardtop?
Den grønne er en gubbete Buick Le Sabre firedørs stolpebil, den andre en sporty Buick Le Sabre firedørs-hardtop.
Vær oppmerksom på at firedøs hardtop-utgavene ofte er undervudert, og det er her mulighet for å gjøre gode kjøp.

 

Bruksbegrensning: Vær oppmerksom på at biler som er over 30 år ofte er registrert som veterankjøretøy med bruksbegrensning (30 års import). Et merke i vognkortet viser dette. Det er på disse satt en kilometerbegrensning på 5000 km i året. Det er derfor kun lov å bruke en slik bil til arrangementer og veterantreff. Slike treff arrangeres over hele landet hele sommeren, og i våre naboland. Det er derfor rom for annet enn småturer. Europas største samling er i Sverige, og heter Power Big Meet. Her kommer det hvert år over 10.000 biler. I tillegg arrangeres en del bilracing, hvor dragracing er noe av det mest populære. På slike arrangementer er det stort bare å traske rundt på parkeringsplassen. Det er også lov å bruke bilen til cruising på byen med «artsfrender», likeså en søndagstur. Det er vanskelig å sjekke om bilene brukes slik lovverket presiserer, men brukes bilen daglig til og fra jobb er det jo en viss fare for å bli oppdaget. Hos biltilsynet sier man at i ytterste konsekvens kan bilen bli beslaglagt.

Deler: Det er «big business» å lage deler til populære klassikere og veteraner. Velger du en volumselger, kan du bygge en helt ny bil bare av nyproduserte deler. Eksempelvis har General Motors et tett samarbeid med en del produsenter gjennom sin avdeling GM Restoration Parts. Gammelt produksjonsverktøy og former er ofte solgt til disse produsentene. Når man finner en bil som virker aktuell er det lurt å sjekke tilgjengelighet på deler for akkurat den bilen. Det er mange store og seriøse leverandører her i landet. Prisen på typiske slitedeler er normalt ikke avskrekkende, ofte er de mye billigere enn vi er vant til på dagens biler. Vi har tatt med noen eksempler.

Cirka pris på slitedeler: Vannpumpe: 600 kr. Bremsebånd: 400 kr. Bremseklosser: 400 kr. Bremseskiver: 800 kr. Dynamo: 800 kr. Startmotor: 1000 kr. Fireports forgassere: 2500 kr.

Noen gode deleleverandører:
http://www.phoenixuscars.no
http://www.aarnes.no
http://www.usautoparts.no
Nyttige linker:
Søk i Norge
http://www.finn.no
http://www.autoborsen.no
Søk i usa
http://www.collectorcartraderonline.com
Norske forhandlere med mange bruktbiler
http://www.phoenixuscars.no
http://www.seraco.no
American Car Club of Norway
http://www.amcar.no