Cadillac DeVille
Concours, en luksus cruiser av ypperste klasse.
På trykk i Fædrelandsvennen 05.12.1995
Linjeføringen frisker opp minnene fra Cadillacs gigantiske modeller på slutten av sekstitallet og tidlig i syttiårene. DeVille er Cadillacs nest største modellserie, kun Fleetwood serien er større.
DeVille
Concours (uttales, kahn'
kor) får i 1996 nyte samme versjon av den kjente
Første service for Northstar motoren er på
Progressiv styring, ABS skivebremser, antispinn-system, computer-styrt hjuloppheng, firetrinns automatisk gearkasse, Goodyear Eagle RS-A P225/60R16 montert på aluminiums felger og motorens tverrstilte plassering over drivhjulene sørger for at du kommer trygt og komfortabelt rundt i verden med din DeVille. 300 hester og framhjulsdrift kan virke noe heftig, men med Cadillacs teknologi er dette ikke noe problem, DeVille tar av i stø kurs uansett hvor hard du er på gassen.
Cadillac har god erfaring med
å bygge biler med forhjulsdrift, Eldorado-modellen
har hatt forhjulsdrift helt siden 1967. Masse krefter og trekk på de to foran
var heller ikke den gang noe problem for Cadillac. I 1970 fikk Cadillac
Eldorado tidenes største personbilsmotor på hele
Med en vekt på to tonn aksellererer DeVille Concours fra 0 til 100km/t på 7.4 sekunder. Koster i USA den nette sum av 260.000 kroner. Som de sier i USA, this ain't grandma's Caddy.
Hjertet i dagens Cadillac er Northstar aluminiums V8eren.