1999 CADILLAC EVOQ:
Evoq har alt som forventes av en bil i denne klassen. ESP, ABS, antispinn, performance algoritme auto-girskifte,
Night vision,
avstandsvarsler, navigasjon, satellitt Onstar
service, taleteknologi, internet/ elektronisk-post,
og sist men ikke minst et Bose 4.0 audiosystem på 425 watt.
Interiøret i Evoq er et kapittel for seg. Vi liker
blandingen av aluminium og skinn.
På trykk i Fædrelandsvennen 02.03.1999
Vi har tidligere vist DaimlerChrysler og Fords konseptbiler for 1999. I dag er det GMs drømmebiler som står for tur. Pontiac, Buick, Oldsmobile, Chevrolet og Cadillac har alle nye og spennende modeller å vise fram.
Vi må tilbake til femti-
og sekstitallet for å finne maken til kreativitet. For tiden virker det som om
alle vil skille seg ut. Flere av GMs konseptmodeller
har kort vei til samlebåndet. Dessverre har vi ikke plass til å omtale alle, så
vi får konsentrere oss om de tøffeste. Vi begynner med den fantastiske roadsteren Cadillac Evoq. En bil
som er bygd på C5-Corvettens plattform. Siden denne er supersterk og moderne,
er det mye som taler for at denne vil bli brukt om bilen blir satt i
produksjon. Får Cadillacen i tillegg en motor som
overgår Corvettens i ytelse vil det være helt rått.
32 ventilers Northstar V8eren i Evoq
har kompressor, er
Evoqs utseende er retningsgivende for fremtidige Cadillacer. Der i gården vil man ikke bli forvekslet med andre og kommer til å kjøre en lik designfilosofi for hele modellspekteret. Cadillac ønsker å konkurrere med de beste på verdensbasis. Da er det helt på sin plass at Amerikas «Mark of excellence» har en heftig toseter i stallen. Cadillac har halvert tiden det tar å utvikle nye modeller. For kort tid siden brukte man minst fire år. Nå trenger man kun to år for å komme i mål med en helt ny modell. Evoq er kanskje like rundt hjørnet.
Pontiac GTO
1999 PONTIAC GTO:
Konsept GTO
ruller på store 19 tommers forhjul og har 20 tommere bak. Fargen er en moderne
variant av
den orange som var å finne på GTO
Judge fra 1969.
Bilen som tidlig på sekstitallet startet muskelbil kjøret for alvor. Blir omtalt som originalen. Første GTO ble til i 1964, mens den siste ble produsert i 1974. Siden har vi ventet på en ny. Konsept-modellen er nok i heftigste laget, men bare at navnet dukker opp igjen får hårene på kroppen til å stritte. Konsept GTO har mange likhetstrekk med eldre GTO-modeller. Sideprofilen har («Coke bottle look»- slank midje) som ble introduser på 1966-modellen. Turteller på panseret kom i 1967. Panser med to luftinntak og honeycomb felger stammer fra 1971. Nyere Pontiac effekter er også blandet inn, slik som store runde kjørelys.
Pontiacs Firebird (Trans Am) er ifølge rykter på vei inn i de evige jaktmarker. Liten etterspørsel i den senere tid er grunnen. Vi er vel alle enige om at Pontiac trenger en muskelbil på menyen. En ny V8 GTO med tilnærmet Trans Am fartsresurser ville vært en fin erstatning.
Buick Cielo
1999 BUICK CIELO:
En firedørs
kabriolet. Taket forsvinner og etterlater seg rammen til dørene/vinduene.
Dette gjør den sikrere enn en tradisjonell kabriolet.
Buick ønsker å tilby en kabriolet-løsning til folk som tidligere så på denne
biltypen som uaktuell. Cielo (himmel på spansk) har
tre harde takplater som slider ned i bagasjerommet
når frisk luft ønskes. Takplaten med bakvindu kan
justeres separat. Slik kan vindmengden til baksetepassasjerene doseres. Det er
deilig å kunne konstatere at vi går mange spennende år i møte
«That's all folks».