1999 GM Consepts

Cadillac Cadillac
1999 CADILLAC EVOQ:
Evoq har alt som forventes av en bil i denne klassen. ESP, ABS, antispinn, performance algoritme auto-girskifte, Night vision,
avstandsvarsler, navigasjon, satellitt Onstar service, taleteknologi, internet/ elektronisk-post,
og sist men ikke minst et Bose 4.0 audiosystem på 425 watt.

Interiøret i Evoq er et kapittel for seg. Vi liker blandingen av aluminium og skinn.

På trykk i Fædrelandsvennen 02.03.1999

Snadder fra General Motors

Vi har tidligere vist DaimlerChrysler og Fords konseptbiler for 1999. I dag er det GMs drømmebiler som står for tur. Pontiac, Buick, Oldsmobile, Chevrolet og Cadillac har alle nye og spennende modeller å vise fram.

Vi må tilbake til femti- og sekstitallet for å finne maken til kreativitet. For tiden virker det som om alle vil skille seg ut. Flere av GMs konseptmodeller har kort vei til samlebåndet. Dessverre har vi ikke plass til å omtale alle, så vi får konsentrere oss om de tøffeste. Vi begynner med den fantastiske roadsteren Cadillac Evoq. En bil som er bygd på C5-Corvettens plattform. Siden denne er supersterk og moderne, er det mye som taler for at denne vil bli brukt om bilen blir satt i produksjon. Får Cadillacen i tillegg en motor som overgår Corvettens i ytelse vil det være helt rått. 32 ventilers Northstar V8eren i Evoq har kompressor, er 4,2 liter stor og yter 405 HK.

Evoqs utseende er retningsgivende for fremtidige Cadillacer. Der i gården vil man ikke bli forvekslet med andre og kommer til å kjøre en lik designfilosofi for hele modellspekteret. Cadillac ønsker å konkurrere med de beste på verdensbasis. Da er det helt på sin plass at Amerikas «Mark of excellence» har en heftig toseter i stallen. Cadillac har halvert tiden det tar å utvikle nye modeller. For kort tid siden brukte man minst fire år. Nå trenger man kun to år for å komme i mål med en helt ny modell. Evoq er kanskje like rundt hjørnet.

Pontiac GTO

GTO GTO
1999 PONTIAC GTO:
Konsept GTO ruller på store 19 tommers forhjul og har 20 tommere bak. Fargen er en moderne variant av
den orange som var å finne på GTO Judge fra 1969
.

GTO GTO
PONTIAC GTO:
Pontiac GTO 1964 / 1967

GTO GTO
PONTIAC GTO:
Pontiac GTO 1968 / 1974

Bilen som tidlig på sekstitallet startet muskelbil kjøret for alvor. Blir omtalt som originalen. Første GTO ble til i 1964, mens den siste ble produsert i 1974. Siden har vi ventet på en ny. Konsept-modellen er nok i heftigste laget, men bare at navnet dukker opp igjen får hårene på kroppen til å stritte. Konsept GTO har mange likhetstrekk med eldre GTO-modeller. Sideprofilen har («Coke bottle look»- slank midje) som ble introduser på 1966-modellen. Turteller på panseret kom i 1967. Panser med to luftinntak og honeycomb felger stammer fra 1971. Nyere Pontiac effekter er også blandet inn, slik som store runde kjørelys.

Pontiacs Firebird (Trans Am) er ifølge rykter på vei inn i de evige jaktmarker. Liten etterspørsel i den senere tid er grunnen. Vi er vel alle enige om at Pontiac trenger en muskelbil på menyen. En ny V8 GTO med tilnærmet Trans Am fartsresurser ville vært en fin erstatning.

Buick Cielo

Cielo Cielo
1999 BUICK CIELO:
En firedørs kabriolet. Taket forsvinner og etterlater seg rammen til dørene/vinduene.
Dette gjør den sikrere enn en tradisjonell kabriolet.

Buick ønsker å tilby en kabriolet-løsning til folk som tidligere så på denne biltypen som uaktuell. Cielo (himmel på spansk) har tre harde takplater som slider ned i bagasjerommet når frisk luft ønskes. Takplaten med bakvindu kan justeres separat. Slik kan vindmengden til baksetepassasjerene doseres. Det er deilig å kunne konstatere at vi går mange spennende år i møte
«That's all folks».