På trykk i Fedrelandsvennen 07.12.2009

 

Amerikaneren

 

Han arvet både interessen og bilene av faren.

 

Lidenskap:

Curtis Johansen var den i familien som arvet farens lidenskap for biler. Da var det også naturlig at det ble han som overtok bilene etter faren, en 1956 Ford Thunderbird og en 1965 Ford Galaxie 500 LTD.

 

Familiemedlem:

Galaxien ble med på flyttelasset fra Miami og hjem til Norge i 1975.

 

Restaurert:

Bilen er totalrestaurert. Interiøret er sydd opp i originale farger og kun korrekte materialer er brukt.

 

Motoren:

Den 6,4 liter store V8eren har 300 hestekrefter.

 

Ettertraktet fugl:

Thunderbirden har hardtop med ”operavindu”. Dette er en svært ettertraktet klassiker. De tidligste utgavene (1955-57) var tosetere og Fords svar på Chevrolets Corvette.

 

Amerikaneren

 

Han jobber med amerikanske biler og har amerikanske biler som hobby. Han har både norsk og amerikansk statsborgerskap. Til daglig reparerer han Jeep, Dodge og Chrysler hos G-Bil, på fritiden koser han seg med to tøffe veteraner fra amerikanske Ford. Møt” Amerikaneren”.

 

Curtis Johansen (50) er født i Chicago, han har amerikansk mor og faren var en norsk ”bilgal” sjømann. De siste årene før hjemreisen til Norge i 1975 bodde familien i Miami, det var her de kjøpte bilen som skulle bli med hjem. Undertegnede husker godt akkurat denne bilen fra egen barndom, da den midt på syttitallet trillet rundt i Kristiansand. Jeg kom til å bilprate med Johansen for ett par år tilbake og fortalte at jeg kunne huske Galaxien de eide på den tiden. Bilen gjorde nemlig et sterkt inntrykk på en bilinteressert 11 åring. Faktisk kan man si at det var denne bilen som sparket liv i min interesse for amerikanske biler. Johansen forteller da at de fremdeles har bilen og at den for tiden gjennomgår en total restaurering. Jeg ble unektelig blank i blikket og kunne nesten ikke tro det jeg hørte, en fantastisk historie.

 

Florida

Galaxien ble kjøpt ny i Coral Gables Florida av en eldre dame, det var av henne de kjøpte bilen i 1974. Johansen har dokumentasjon som viser at hun kjøpte bilen ny hos Deel Motors INC og damens navn var W.E. Nicholson. Hun bodde i Astoria avenue i Coral Gables, som er en forstad til Miami.

 

Grundig

Restaureringen som er utført er av den tidkrevende varianten. Johansen har holdt på med bilen i 5 år og forteller at alt har vært ifra hverandre. Alt er gjenskapt til eller bedre enn den tilstanden bilen var i som ny. Derfor er mye nytt handlet inn og E-bay har vært til stor hjelp. En del har han også fått tak i fra forhandlere i USA. Han forteller videre at flere av delene han har kommet over er ettertraktede NOS-deler. NOS eller ”New Original Stock” er originale deler, ofte i original innpakning fra tiden da bilen ble produsert. Et eksempel på dette er bakre støtfanger som kom i original emballasjen fra 1965. Alle de korrekte materialene til interiøret har han også fått tak i. Tekstilene til seter, tepper og stoff til innvendig tak, samt vinylen til utvendig tak fikk han fra firmaet SMS Auto Fabrics i Oregon. Det var heldigvis minimalt med rust på bilen som nå er lakkert så nær originalfargen som mulig. Den originale fargen på bilen er Medium Ivy Gold metallic og interiøret er i Light Ivy Green.  Bilen har en 6,4 liters (390 Cu-in) V8 motor på 300 hk og Cruise-O-Matic 3 trinns automatisk girkasse. Den er også godt utstyrt med tilbehør og har air condition, elektriske seter og vinduer, sentral lås og ”swing away” rattstamme.

 




1956 Ford Thunderbird.

Thunderbirden har også vært i families eie lenge, den ble kjøpt av faren midt på 80 tallet. Den befant seg da i Oslo. Curtis forteller at også denne skal restaureres. Bilen er fin, men det er ikke gjort annet med den enn godt vedlikehold. Skal den leve i kompaniskap med en strøken Galaxie er det bare en ting å gjøre, restaurere.