1970 Plymouth Cuda AAR

Cuda
PENE LINJER:
Jeg er vel ikke alene om å ønske biler med dette utseende tilbake? Under det
sortlakkerte glassfiberpanseret hviler AAR-modellens spesialbygde 340-motor
med tre toportsforgassere. Motoren er på
5,6 liter og yter 290 HK.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 21.04.1998

En sjelden rovfisk

En del tøffe gatebiler har fått sitt utspring fra SCCAs Trans Am-serie. En serie som arrangeres av Sports Car Club of America, (SCCA). I dag er det Tom Kendall i sin Ford Mustang Cobra som dominerer.

De fleste av oss forbinder nok Trans Am-navnet med Pontiacs «hotte» sportsbil Firebird Trans Am. Det er jo heller ikke så rart, for det er liten oppmerksomhet rundt serien her til lands. For Pontiacs del er betegnelsen hentet fra serien som bilene deltok i. Faktisk betaler Pontiac $5.00 pr bil for rettighetene til å bruke navnet.

Bilen vi nå skal omtale er Plymouths 1970 AAR Cuda gateversjon. Modellen ble bare bygd dette året, og er et sjeldent og vakkert syn. Kun 2724 AAR utgaver sies å ha blitt produsert. Bilen ble konstruert for å likne på bilene som raceteamet til All American Racers brukte i Trans Am-serien.

Siden det var restriksjoner på motorstørrelsen for deltakerbilene på 305 kubikk tommer, (ca. fem liter) ble også gateversjonene utstyrt med "små" motorer, men med mindre effekt. 290 hester var AAR-modellen god for. På denne tiden var det et relativt beskjedent antall. Men disse bilene var relativt lette og kunne utstyres med manuelle girkasser. De hadde en bra vektfordeling som sammen med spesialsydde hjuloppheng gjorde dem til suverene landeveisracere. Visst er det mer trøkk i en 426-HEMI Cuda, men den hadde null å stille opp med når veiene ble svingete. Ikke misforstå, jeg liker selvfølgelig Chrysler biler med «the mighty elephant» under panseret.

Historisk

Cuda eller Barracuda som den opprinnelig het ble første gang introdusert i 1964. Plymouth var med dette raskt på banen med et svar på Fords lansering av ungdomsbilen Mustang. GM hadde til sammenlikning ingen skikkelig konkurrent før Camaro og Firebird-modellen debuterte i 1967.

Barracudaen ble bygget på Valiantens A-plattform. Den var usedvanlig praktisk til å være en ungdomsbil, og var designet som en «fastback-coupe» med plass til fire personer. Baksetene kunne felles ned, og bagasjerommet ble så stort at man faktisk hadde plass til surfebrett. I 1970 kom modellen som bildene våre viser. Den delte plattform med Dodge Challenger og kom med hele ni motoralternativ, hvor 426-HEMI maskinen med sine 425 HK var den sterkeste. I likhet med de fleste muskelbiler fra sekstiårene ble livet kortvarig for modellen. Oljekrisen i 1973, og minkende interesse for muskelbiler generelt gjorde sitt til at modellen ble pensjonert etter 10 års fartstid.

Cuda
1970 AAR CUDA:
Raceteamet AAR (All American Racers) er i dag engasjert med Indy-Car racing. Teamet ble grunnlagt i
1964 av Dan Gurney og legendariske Carroll Shelby. AAR har hatt stor suksess i mange racing-serier og har bygd
chassis for Formel 1, Indy cars, IMSA og Formel Ford.