Stepside:
En truck blir til Stepside
når den har stigetrinn rett bak førerhuset kombinert med svulmende
hjulhus/bakskjermer.
På trykk i Fedrelandsvennen 30.04.2001
De tøffe stepside-bilene blir ofte verdsatt høyest. Dette fordi konfigurasjonen i utgangspunktet ser mer sportslig ut. Resultat: mindre karosseriarbeid for å lage tøff bil.
Chevrolets nye pickup-trucks har motorer som mange nok trodde var utgått på dato, men i Amerika lever "big-block"-motorene i topp trim. Nytt av året er større, kraftigere og mer økonomiske varianter som er sterkere enn samtlige konkurrenters.
Showbilen Silverado Coolside II er utstyrt med den største, i tillegg er den heftig modifisert. I standardutførelse er Vortec 8100, som den heter, den sterkeste bensinmotoren som leveres i en ny pickup. Når man i tillegg trimmer den etter alle kunstens regler blir det hele temmelig vilt. 575 HK har John Moss og gjengen i spesialbilavdelingen til Chevrolet klart å få ut av beistet.
Fra fabrikken er motoren konfigurert for maksimal trekkraft, ikke så i Coolside her er det muskelbilegenskaper nemlig akselerasjon som settes i høysetet. For at all denne kraften skal utnyttes til annet enn å svi av dekk, er bilen utstyrt med firehjulstrekk og en firetrinns automatisk girkasse. Man må likevel ta det litt piano i starten, for det er fremdeles enkelt å røyklegge tilskuere i sjokktilstand. For å stoppe sirkuset har man kjøpt bremser fra Stillen Racing.
Ønsket om mindre truckaktige kjøreegenskapene har resultert i høyhastighetsdekk og et hjuloppheng senket med tre tommer. Klassisk hot rod stil er skapt ved hjelp av flammelakkeringen. Bortsett fra denne fargesprakende staffasjen er bilen gjennomført i sort. Innvendig er det sort skinn som dominerer.
Siviliserte
former: Under siviliserte former er det er Chevrolet Silverado og GMC Sierra seriene
som får nyte av de største motorene. To nye Vortec
bensinmotorer og en ny diesel står på årets meny. Dieselmotoren Duramax 6600 er den med mest trekkraft, den er