På trykk i Fedrelandsvennen 24. februar 2010.

 

2011 Jeep Grand Cherokee

 

2011 Jeep Grand Cherokee:

 Lett gjenkjennelig som en Jeep, men muligens

 ikke så ”barsk” i linjene som forgjengeren.

 

 

Endret interiør:

 Interiøret i Grand Cherokee er nå mer personbil preget og elegant enn tidligere.

 Forrige utgave kan nok best beskrives som noe mer røff og tøff i stilen.

 

 

 

Høvdingen

 

Jeeps heteste nyhet er en helt nyutviklede Grand Cherokee

 

Den så dagens lys i 1992 og er produsert i mer enn fire millioner eksemplarer. Jeep’s Grand Cherokee ansees å være ”oppfinneren” av segmentet luksuriøs SUV. Utvilsomt en suksess som det kreves mye av når en ny modell skal lanseres. 2011-modellen av Grand Cherokee er ikke til å ta feil av, lett gjenkjennelig som den er. Om den nye modellen ser bedre ut enn den gamle diskuteres av ”fansen” . En ting er sikkert, på interiørsiden har Jeep hevet bilen flere hakk. Ikke minst er dette synlig på materialvalg, men også på innvendig design. Den er blitt mer elegant der forgjengeren var røff og tøff.

 

Nytt av året er ”Quadra lift” luftfjæring som gjør det mulig å heve bilen hele 11,5 centimeter. Nytt er også et avansert 4x4 system hvor elektronikken gir sjåføren bedre kontroll på krevende underlag. Fem forhåndsdefinerte innstillinger kan velges, og ut i fra disse vil systemet optimalisere kjøringen.

 

Hva som blir standardmotoren i Norge er ikke avklart, men det blir vel en stinkende diesel. Beklager diesel folk, hvis dere finnes. Undertegnede har aldri likt diesel i personbiler. årsakene er mange, men de får vi komme tilbake til ved en annen anledning. I USA er standardmotoren en nyutviklet flexi-fuel 3,6 liters (VVT) V6er på 280 hk. Denne oppgis til å bruke 11 prosent mindre drivstoff enn forgjengeren. Er dette i minste laget kan man fremdeles velge Chryslers herlige 5,7 liters HEMI V8er med 360 HK. Som alle andre driver Chrysler på med utvikling av alternative motorløsninger. Vi ser derfor ikke bort ifra at også en hybrid eller ”elektriker” vil bli tilgjengelig. Girkassen er en femtrinns automat.

 

SRT8

Dessverre har vi ingen nye opplysninger til beundrere av tidligere års muskelutgave SRT8. Om denne utgaven videreføres er usikkert. Vi er nå sikre på en ting, Grand Cherokee’s nye design vil passe utmerket til en aggressiv SRT8 sports pakke. Tenk deg denne bilen i heftig SRT8-trim, med 6,1 liters Hemi V8er og 420 hestekrefter, det ville blitt en råvakker doning det. ”It’s hip to be square”.