CAMARO:
1998-modellen av Camaro
har gjennomgått en førsteklasses teknisk oppdatering,
pluss en redesign av hele frontpartiet.
På trykk i Fædrelandsvennen 23.05.1997
Chevrolet overrasket med en redesignet Camaro på årets Chicago-utstilling. Bilen har gjennomgått en stor teknisk oppdatering, og den har et nytt og vanvittig friskt utseende.
Bare noen få måneder i forveien ble det gjort stor stas på 30-års jubileumsmodellene av Camaro. Nå dukker det altså opp en ny og spennende Camaro med mange nyheter. Den presenteres som 1998-modell og kommer i salg på høsten. Fra den litt Jaguar/Ferrari-inspirerte snuten til bilens nye motor og forbedrede veigrep/komfort er det nesten som å stå framfor en helt ny generasjon.
Z28-modellen
Den største nyheten er
motoren. Z28 og SS-modellen vil bli utstyrt med en
versjon av den spreke 345 HK aluminiumsmotoren som ble presentert i den nye Corvetten. Det vil si at standard V8-motoren i Camaro nå yter 305 HK. Dette er 25 HK mer enn i
1997-modellen. Denne motoren bruker også mindre bensin enn forgjengeren.
SS-modellen
SS-modellens motor vil bli noe sterkere en standard V8eren, men Chevrolet er ikke villige til å ut med tallene enda. Panseret vil få en unik SS-design med luftinntak. 17" felger med GoodYear P275/40 ZR dekk og spesiell tuning av hjulopphenget er som på tidligere SS-modeller med på listen over endringer. SS-modellene ble tidligere modifisert hos SLP-Engineering, men vil nå bli bygd komplett hos Chevrolet.
RS-modellen
blir fremdeles levert med
Malibu
MALIBU:
Ikke så amerikansk i utseende lenger,
men den er blitt en stor suksess
og er kåret til «Car of the year» av bilmagasinet Motor
Trend.
Chevrolet tar i bruk navnet
Malibu igjen. Personbilen det her er snakk om må være den mest Asia-inspirerte
bilen som lages av en amerikansk produsent. Bilen ble kåret til «Car of the
year» av bladet Motor Trend i 1997. Kvalitet,
driftssikkerhet, utstyrsnivå og det at den er billig å eie, var de
utslagsgivende faktorer til tittelen. Sikkert en god bil, men i mine øyne
skårer den ikke høyt på utseende. Den er like kjedelig i designen som de fleste
konkurrerende bilene i denne klassen. Men det er nå en gang slik at det er
denne typen biler som selger bra. Den vil bli utstyrt med to motoralternativ.
En firesylindret motor på
Suburban anno 1946
SUBURBAN 1946:
Dette er forgjengeren til dagens
praktiske Suburban-modell.
Det er vel de færreste av dere som har sett
forgjengeren til dagens Suburban-modell. Bilen på
vårt bildet ble restaurert av en familie i Michigan,
og siden solgt til Chevrolet som har vist den fram på utstillinger over hele
USA. Bilen hadde bare gått
Med dagens dollarkurs kostet bilen 8500 kroner i 1946, og ble produsert i hele 171.618 eksemplarer samme året. Den var utstyrt med to seter og et såkalt «jump seat» framme, hadde sitteplass til to i midten og tre seter var plassert helt bakerst i bilen. Bilens fulle navn var Suburban Carryall.