Chevrolet Chevelle 396 SS

Chevrolet Chevelle 396 SS
1966 Chevrolet Chevelle 396 SS med 360 hesters 6,5 liter V8-motor.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 13.02.1996

The ultimate muscle car

Høsten 1963 presenterte Chevrolet sin nye mellomklassebil Chevelle. Med Chevellen ville man ta kunder fra Ford som hadde stor suksess med sin Fairlane.

Men Ford hadde mer på lager og overrasket resten av bilprodusentene i USA med sportsmodellen Mustang. Chevrolet hadde ikke noe godt svar designmessig som kunne hamle opp med Mustangen. Dette resulterte i at Chevellen måtte klare også denne oppgaven til man fikk summet seg. Det tok lang tid før Chevrolet klarte å svare skikkelig tilbake. Ikke før i 1967 var man klar med en sporty Mustang konkurrent, nemlig Camaro.

Oppgaven som "Mustang-Killer" ble for Chevellens del tatt på alvor, og etter at det verste sjokket hadde lagt seg ble 1964-modellen av Chevelle Malibu SS oppjustert fra sin 220 hesters 4,6 liter V8-motor til 300 hesters 5,4 liter V8-motor. Dette var nok til å vise Ford baklyktene i 1964. Men man visste nok at Ford kom til å svare, så Chevellen ble påpasselig oppjustert med spreke motorer i årene framover.

Allerede i 1965 var Chevrolets 6,5 liters V8-motor på 375 hester å finne i Chevelle Malibu SS. Men kun 201 biler med denne motoren ble produsert, og det mot slutten av 1965. I 1966 ble det ny og mer sporty design på Chevelle. Malibu SS navnet ble byttet med Chevelle SS og den fikk sitt karakteristiske muskelbil "look". Det ble også lagt stor vekt på at dette ville være en bil som kom til å bli tilgjengelig med Chevrolets største "big block" V8-motorer. Bremser og hjuloppheng ble derfor tilgjengelig i "heavy duty" utførelse. 6,5 liters motoren mistet litt effekt i 1966-67, og var på 360 hester i 1966 og 350 hester i 1967. Til gjengjeld ble den nå produsert i et stort antall.

I 1968 var det dags for ny design igjen og 6,5 liters motoren var tilbake med heftige 375 hester i sprekeste versjon. I 1969 ble hele 86.000 Cheveller av typen 396 SS produsert. (396 er motorens størrelse i "cubic inches", tilsvarer 6,5 liter). Man kunne også få 396-CI motoren med aluminiumstopper, men den var veldig kostbar og kun 400 enheter ble solgt.

På denne tiden kunne man faktisk også bestille motorer til Chevelle som ikke var oppgitt på utstyrslisten. Det var bare om å gjøre å kjenne til de rette kanaler, og man kunne få en såkalt COPO-bil. COPO er Forkortelse for Central office production option, eller på norsk direkte fabrikk bestilling. Dette kostet selvsagt en hel del ekstra "gryn". 427-CI / 7,2 liters motoren kunne bestilles i all hemmelighet til din 396 SS og "voops" så var 450 hester en virkelighet. COPO-biler er de mest ettertraktede og dyreste samlerobjektene i dag.

I 1970 kommer Chevelle på nytt ut med flunkende ny design. 1970-modellens linjeføring oser av muskler, og aldri har Chevelle vært så proppfull av råsterke motoralternativer. Verstingmotor var 454-CI / 7,5 liters V8-motoren, i LS6 utgave yter den enorme 450 hester. Navnet Chevelle 454 SS gir kjennere garantert gåsehud. Firetrinns manuell gearkasse har hele tiden vært det mest populære valget blant SS-modellens kjøpere. Det må jo være utrolig deilig å gire en slik muskelbunt som dette manuelt.

I 1971 går det brått mot dårligere tider for muskelbilene, men Chevellen henger godt med også i 1971. 365 hester i topputgaven av 454-CI motoren gir fremdeles bra fraspark. Uoffisielt kunne LS6 varianten fremdeles bestilles og var god for 425 hester. 1972-73 modellene var fremdeles tilgjengelig med 454-CI motoren, men nå bar det nedenom og hjem for muskelbilene generelt på grunn av oljekrisen. Chevelle levde videre utover 1970-tallet men var nå blitt konvertert til en mer vanlig og snill familiebil.

Kanskje vil Chevelle gjenoppstå en dag i fremtiden med vakker design og kraftfull motor. Vi kan jo håpe at trenden som har blomstret i nittiårene med raske og muskuløse biler fra Amerika skal fortsette. Welcome back ultimate musclecars.