CHRYSLER CITADELL:
Med skyvedører bak. I disse sitter B-stolpen
som forsvinner med døren når den åpnes. Bilen er konstruert for å være et godt
alternativ til rullestolbrukere. Uten B-stolpe vil man enkelt komme seg inn i
forsetet og selv være
i stand til å legge rullestolen på plass i baksetet.
På trykk i Fædrelandsvennen 19.01.1999
Amerikanerne har allerede innledet bilåret på tradisjonelt vis: Den store utstillingen i Detroit ble en mektig forestilling, med Chrysler som dominerende merke.
Chrysler har i flere år vært flinkest til å flørte med publikum på denne måten. På årets utstilling har de to andre gigantene GM og Ford også meldt seg på for fullt. Chrysler har ved flere anledninger satt populære konsept-modeller i produksjon. GM og Ford viser også modeller som kan ventes i butikken i løpet av kort tid. Noe vi kommer tilbake til ved en senere anledning.
La oss starte med Hybrid-modellen
Citadel. Et godt eksempel på at Chrysler ønsker å
kombinere det praktiske med det som tenner en entusiast. Dette er en hybrid på
flere områder enn kun drivkilden. Her får du sportsbil og stasjonsvogn i en og
samme bil. Det er energikilden som er unik i Citadel.
Her kombineres en
Dodge Charger R/T
DODGE CHARGER R/T:
pakket med kraft, eleganse og smart
design. Minst like fristende som klassikeren fra 1960-årene.
En relansering av klassikeren Dodge Charger hadde vi takket ja til. For egen del er det
1968-1970 modellen som står høyest i kurs. Finner litt av den i
konseptmodellens lange slanke linjeføring, pluss litt Viper her og der. Det
smarte med dagens løsning er at man har klart å lage den som en firedørs-modell uten at råskap og renhet er berørt. En
Chrysler PT Cruiser
CHRYSLER PT CRUISER:
Klar for produksjon. Denne kan også
Ola få råd til. Hvis ikke myndighetene finner på en ny avgift da.
F.eks. 1000 kr. pr. kilo tøft utseende!
Er klar for
produksjon. Skal bygges i Mexico og kan kjøpes tidlig neste år. Du sitter høyt
og har god oversikt. Den blir romslig med masse bagasjeplass. Ligner på
konseptbilen Pronto Cruizer, og vil utvilsomt bli
enormt tøff som tredørs-modell. Den får en
DaimlerChrysler
Til slutt, trenger vi (Amcar-folk) å bekymre oss for sammenslåingen av Chrysler og Mercedes-Benz? Chryslers fantasifulle biler vil etter alt å dømme ikke lide under sammenslåingen. Heller det motsatte, hevder ledelsen i konsernet som nå heter DaimlerChrysler. Årets spennende Chrysler-modeller kan umulig vært påvirket av den nyopprettede sammenslåingen, så vi får vente å se til neste år med å dømme. Konsernet lover at det amerikanske ved Chryslers produktspekter fremdeles vil være der. Til glede for oss entusiaster.
DODGE POWER WAGON:
Pickup trucks er Amerikas
bestselgere. Når Dodge Ram fikk «lastebil-look»
for noen år tilbake økte salget dramatisk.
Med Power Wagon tar man dette utseende enda litt
lenger. Motoren er en
sinnssykt dreiemoment på hele
JEEP COMMANDER:
Commander har brenselcelle teknologi, men bruker foreløpig to
elektriske motorer som driver hver sin aksling.