Chrysler Consepts

CHRYSLER CITADEL CHRYSLER CITADEL
CHRYSLER CITADELL:
Med skyvedører bak. I disse sitter B-stolpen som forsvinner med døren når den åpnes. Bilen er konstruert for å være et godt
alternativ til rullestolbrukere. Uten B-stolpe vil man enkelt komme seg inn i forsetet og selv være
i stand til å legge rullestolen på plass i baksetet.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 19.01.1999

Chrysler gjør det igjen

Amerikanerne har allerede innledet bilåret på tradisjonelt vis: Den store utstillingen i Detroit ble en mektig forestilling, med Chrysler som dominerende merke.

Chrysler har i flere år vært flinkest til å flørte med publikum på denne måten. På årets utstilling har de to andre gigantene GM og Ford også meldt seg på for fullt. Chrysler har ved flere anledninger satt populære konsept-modeller i produksjon. GM og Ford viser også modeller som kan ventes i butikken i løpet av kort tid. Noe vi kommer tilbake til ved en senere anledning.

La oss starte med Hybrid-modellen Citadel. Et godt eksempel på at Chrysler ønsker å kombinere det praktiske med det som tenner en entusiast. Dette er en hybrid på flere områder enn kun drivkilden. Her får du sportsbil og stasjonsvogn i en og samme bil. Det er energikilden som er unik i Citadel. Her kombineres en 3.5 liters naturgass V6-motor på 253 HK med to elektriske motorer som sammen yter 70 HK. Sistnevnte driver forhjulene, mens V6eren sørger for bakhjulene. Citadel er dermed god for 323 HK, nok til å glede en entusiast.

Dodge Charger R/T

DODGE CHARGER  R/T DODGE CHARGER  R/T
DODGE CHARGER R/T:
pakket med kraft, eleganse og smart design. Minst like fristende som klassikeren fra 1960-årene.

En relansering av klassikeren Dodge Charger hadde vi takket ja til. For egen del er det 1968-1970 modellen som står høyest i kurs. Finner litt av den i konseptmodellens lange slanke linjeføring, pluss litt Viper her og der. Det smarte med dagens løsning er at man har klart å lage den som en firedørs-modell uten at råskap og renhet er berørt. En 4,7 liters V8-motor med kompressor driver vognen som også den går på naturgass. 325 hester er til rådighet, eller kanskje det er «gasseller» som lurer under panseret. I likhet med Citadel tilfredsstiller Chargeren de strenge California kravene til avgassutslipp.

Chrysler PT Cruiser

CHRYSLER PT CRUISER CHRYSLER PT CRUISER
CHRYSLER PT CRUISER:
Klar for produksjon. Denne kan også Ola få råd til. Hvis ikke myndighetene finner på en ny avgift da.
F.eks. 1000 kr. pr. kilo tøft utseende!

Er klar for produksjon. Skal bygges i Mexico og kan kjøpes tidlig neste år. Du sitter høyt og har god oversikt. Den blir romslig med masse bagasjeplass. Ligner på konseptbilen Pronto Cruizer, og vil utvilsomt bli enormt tøff som tredørs-modell. Den får en 2,4 liters firesylindret motor som standard. En diesel og en mindre bensinmotor vil også bli levert. I tillegg til disse viste Chrysler fram en en tøff pickup kalt Power Wagon og en heftig Jeep med tilnavnet Commander.

DaimlerChrysler

Til slutt, trenger vi (Amcar-folk) å bekymre oss for sammenslåingen av Chrysler og Mercedes-Benz? Chryslers fantasifulle biler vil etter alt å dømme ikke lide under sammenslåingen. Heller det motsatte, hevder ledelsen i konsernet som nå heter DaimlerChrysler. Årets spennende Chrysler-modeller kan umulig vært påvirket av den nyopprettede sammenslåingen, så vi får vente å se til neste år med å dømme. Konsernet lover at det amerikanske ved Chryslers produktspekter fremdeles vil være der. Til glede for oss entusiaster.

DODGE POWER WAGON DODGE POWER WAGON
DODGE POWER WAGON:
Pickup trucks er Amerikas bestselgere. Når Dodge Ram fikk «lastebil-look» for noen år tilbake økte salget dramatisk.
Med Power Wagon tar man dette utseende enda litt lenger. Motoren er en
7,2 liters turbodiesel med et
sinnssykt dreiemoment på hele
780 lb.-ft.

JEEP COMMANDER JEEP COMMANDER
JEEP COMMANDER:
Commander har brenselcelle teknologi, men bruker foreløpig to elektriske motorer som driver hver sin aksling.