På trykk i Fedrelandsvennen 18. Mars 2009
Dodge Challenger
SRT10:2009 Dodge Challenger
SRT10 consept:
Utstyrt med giftig
Den er bygd for å ligne på HEMI-utgaven fra 1970, har derfor ”Shaker” luftinntak på panseret.
Targa: 2009 Dodge Challenger
Targa consept:
540 hestekrefter, sekstrinns manuell girkasse fra Tremec og racing understell.
En skikkelig bane og roadracer.
Blacktop: 2009 Dodge Challenger
Blacktop R/T consept:
Blacktop er motormessig den snilleste av bilene.
Har en lett trimmet utgave av
Leketøy fra Dodge
Selv i dagens nedgangstider klarer Dodge folka å opprettholde kreativiteten, og siste men ikke minst _sette av litt penger til lek.
Det kan kanskje virke rart å legge vekt på slike biler nå, men dette er god markedsføring for Chryslerkonsernets nyeste ”nisjeprodukt”. Bilen ble jo også til før krisetilstandene virkelig oppsto. Den nye Dodge Challenger er tøff allerede i standard utførelse, men det behøver jo ikke være et hinder for å gjøre mer ut av modellen. På årets SEMA utstilling viste derfor Dodge frem et par meget gromme eksemplarer. Først og fremst for å vise modellens potensial utover det fabrikken allerede har lagd for salg, og selvfølgelig tiltrekker slike kreasjoner mengder av nye fans/kunder. Resepten er: Større motor, råere lakk, tøffere dekor, fetere felger, bredere dekk, stivere hjuloppheng, sterkere bremser og racetunet interiør. Alt spesialbygd for høyere ytelse og selvfølgelig nytelse. Det er Chrysler konsernets ”Mopar Underground Design Team” som står bak ide og design. Bortsett fra at de gutta for tiden har en høyst usikker jobbsituasjon, må jo dette være en av verdens beste jobber. Nye Challenger er også en bil som ombyggere har kastet seg over med stor glød, det formlig kryr av tøffe velbygde varianter.