På trykk i Fedrelandsvennen 14 Oktober 2009

 

Tupperware party

 

AmcarAmcar

Nyopprettet sørlandsavdeling i Corvette Club Norway.

 

Kameratene og Corvette entusiastene Odd Johannesson og Rune Gundersen er initiativtakerne bak den nyopprettede Corvette Club Norway - Sørlandet, en underavdeling av Corvette Club Norway.

 

Få øynene opp Corvette folk! Dette er en gjeng som har planer om flotte felles aktiviteter, ikke minst i sommerhalvåret. Flere av klubbens medlemmer har tøffe og utfordrende prosjekter på gang og alle har som mål å være på veien sammen med en større gjeng likesinnede entusiaster neste sommer. Gutta mener at det bare i område rundt Kristiansand går ett trettitalls Corvetter, så medlemstallet burde øke raskt. Men klubben er ikke bare for Kristiansandere, derav navnet Sørlandet. Så alle med Corvette som føler at de hører til på Sørlandet er hjertelig velkommen. Klubben hadde ved oppstartsdato 12 medlemmer og for å gjøre litt ekstra ut av oppstarten ble klubben opprettet den 09.09.09. Johannesson ble på første medlemsmøte oppnevnt til formann og Gundersen nestformann. De forteller at det ikke koster noe å være med i sørlandsklubben, men man må være medlem i moderklubben hvor ett års medlemskap koster 400 kroner.

 

Populære Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette har en av verdens største tilhengerskarer. Det sies at ingen bilmodell har flere klubbtilknyttede entusiaster enn Corvetten. Vi er i dag kommet til sjette generasjon av Corvette. Siden bilprisene er såpass hinsides her i landet er det langt mellom de nye modellene. Eldre utgaver er det derimot mange av og generasjon 3 utmerker seg som spesielt populær, så også i sørlandsklubben. Denne generasjonen ble til i perioden 1968-82. Alle Corvetter, helt fra førsteutgaven i 1953 har karosseri i plastmateriale. Blant gutta med ”metallbiler” blir derfor Corvette samlinger fleipete omtalt som et Tupperware selskap.

Klubbens hjemmeside her: http://www.lov2xlr8.no/ccns/

 

AmcarAmcar

Formann:

Odd Johannesson kjører både Corvette og IROC-Z Camaro. Han liker ombygde biler, men innser at det fort kan skape problemer i enkelte instanser. Her med et kompressor oppsett som biltilsynet overhodet ikke likte. Pirkete folk, mener formannen som forteller at ”dingsen” kun stakk 15-20 centimeter opp av panseret. Vi får vel legge til at dette ble sagt med en tone av ironi.

 

AmcarAmcar
AmcarAmcar

Corvette på deling:

Denne 1978 Corvetten har Johannesson og nestformann Gundersen kjøpt sammen. De kjøpte den på E-bay i fjor, den kommer fra staten New Jersey i USA.

 

AmcarAmcar

Teknisk krevende:

Nestformann Gundersen har i løpet av året ordnet ny lakk og nytt interiør til sin 1981 Corvette. I vinter er det sluttmontering og tuning av ny motor og girkasse som står for tur. Støpjernsmotoren med forgasser byttes ut mot en moderne 2000 modell Chevrolet LS1 injection V8-motor i aluminium. Girkassen byttes til en fire trinns automat med lock up, mot en tidligere tre trinns utgave. Dette gjør at bilen veier rundt hundre kilo mindre og den blir i tillegg en del kraftigere. Kombinasjonen gjør bilen mye raskere, i tillegg reduseres bensinforbruket på landevei med hele fire desiliter, nå skal den klare seg med 0,90 liter bensin pr. mil.

 

AmcarAmcar

Klubbmedlem:

Kai Bjørkedal fra Hamresanden har holdt på med restaurering av sin 1977 Corvette i ett par år. Han forventer å ha bilen klar til sommeren. Bjørkedal kjøpte bilen billig og var forberedt på at det var mye å gjøre med den, at han måtte bytte nesten alt var likevel i meste laget. Nå kan jeg i alle fall disse bilene sier han. Bilen ble nettopp lakkert i fargen "Anniversary Red - Pearl Metallic" en farge som ble spesialkomponert for 50 års jubileumsmodellen i 2003. utvendig er det kun detaljer som gjenstår, vinterens største jobb er installasjon av helt nytt interiør.

 

AmcarAmcar