Coach Builders Limited

Riviera
BUICK RIVIERA:
Riviera-modellen er en av de vakreste ombyggingene CBL har utført.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 02.05.1997

Eksklusive hårfønere fra Florida

Florida-firmaet Coach Builders Limited (CBL) har gjort stor suksess med å konvertere todørs coupe-modeller til kabriolet. Utgangspunktet er modeller som bilprodusentene ikke har våget å bygge selv.

Grunnleggeren Don McCullen har vært hektet på biler siden han var en liten gutt. I tenårene deltok han i en del bilrace og han drev litt med restaurering av klassikere. Kabriolet-modeller har han hele tiden vært veldig svak for.

Når det midten av syttitallet begynte det å gå virkelig dårlig for bilfabrikkene i USA, gjorde dette sitt til at også produksjonen av spesial-modeller gikk drastisk tilbake. Kabriolet-modellene var en av artene som nesten forsvant helt i denne perioden. McCullen så med dette muligheten i et nisje-marked for denne typen biler. Når han også fikk nyss om at hans favoritt-modell Cadillac Eldorado kabriolet levde i sitt siste år i 1976, satte han i gang med byggingen av sin første kabriolet.

Utgangspunktet ble en ny 1977 Cadillac Coupe de Ville, som måtte bøte med taket. Detaljrikt og fint arbeid ble lagt ned før bilen ble vist på det årlige New York Auto Show. Modellen ble en suksess, og McCullen fikk flere bestillinger enn han kunne klare å produsere. Det var klart at her måtte det mer effektive produksjonslokaler til.

McCullen var av den oppfatning at han under samme tak måtte ha en komplett produksjon og design-avdeling. I 1982 kjøpte han derfor et produksjonslokale på 3600 kvadratmeter i High Springs Florida. Det er her bilene produseres i dag. Folk med stor entusiasme og rette kvalifiksjonene ble ansatt. Firmaet har etter hvert opparbeidet seg et godt rykte for sine konverteringer, både når det gjelder utvalget av modeller og kvaliteten på ombyggingene. CBL ble opprettet i 1976 og er det eldste gjenlevende firmaet som holder på med denne type ombygginger i USA.

Det er de amerikanske-modellene som har solgt best, fordi prisen i utgangspunktet har vært på et akseptabelt nivå. Men rådyre italienere og diverse tyske-modeller har man også spesialisert seg på. Biler som Ferrari Testarossa, BMW 850i, Mercedes 560 SEC og Jaguar XJS blir konvertert til eksklusive hårfønere hos CBL. Av amerikanske-modeller har man blant annet laget kabriolet av Dodge Stealth, Lincoln Mark VIII og ikke minst de to modellene på våre bilder Cadillac Eldorado og den utrolig vakre Buick Riviera.

Bilene fra CBL holder en høy standard og ombyggingene er foretatt med stor presisjon og viten om at taket på de fleste biler er en viktig del av bilens bærende konstruksjon. Sterke stålkonstruksjoner blir derfor bygget inn i bilene slik at de med tiden ikke skal bli seende ut som bananer. Du får ett års garanti på deler og tre år på det mekaniske. Konverteringene er faktisk så bra utført at så vel de tyske som de amerikanske bilprodusentene opprettholder sine garantibetingelser på bilene.

Det koster ca. 90.000 kroner å få konvertert en Buick Riviera. Legger vi til bilens innkjøpspris vil hele pakken koste i underkant av 300.000 kroner. Bilene bygges på bestilling og firmaet er 100% gjeldfritt. Bilene er lettsolgte, noe som gjør at du ikke trenger å legge inn depositum på bilen du har bestilt. Faktisk er det en del forhandlere som bestiller biler fra CBL for å ha dem i utstillingslokalet sitt. En kabriolet har naturlig nok en tiltrekkende effekt på folk, så dette er nok et fint salgsknep.

CBL er blitt godt kjent blant bilinteresserte og selger bilene sine over hele verden. Pratet litt på telefonen med Larry Moran som er selger hos CBL. Han fortalte at CBL jevnlig eksporterer biler til Japan, Saudi Arabia og Tyskland. Han fortalte videre at de faktisk hadde solgt noen hårfønere til norske kunder også. Ser du en vakker kabriolet på veien i sommer som du mener bilprodusenten selv aldri lagde, er det kanskje en CBL-kreasjon.

CBL Cadillac Eldorado

Eldorado
CADILLAC ELDORADO:
Det er krefter nok i denne kabrioleten. 305 HK yter Cadillacs
Northstar V8-motor, som også er standard i alle nye Eldorado-modeller.