Kun for show:
De nydelige Torq
Thrust-felgene fra American Racing går aldri av mote.
På trykk i Fedrelandsvennen 19.02.2001
Det er den legendariske sekstitalls Camaro
Z28 Westech Automotive viser til når de i samarbeid
med
Chevrolet vil skape blest rundt sin siste showbil.
Før vi begynner å ramse opp
tekniske data er det kanskje på sin plass å forklare litt. Tallbetegnelsen som
brukes når amerikanske bilmotorer omtales, er størrelsen på motorens samlede
sylindervolum målt i kubikk-tommer, ofte forkortet Cu-in. I Amerika brukes dette oftere enn litermål. En 302
motor måler
Westechs showbil har 1967-69 Camaro Z28 302 som forbilde. Dette var "muskelbilen" med gode kjøreegenskaper. Showbilen er pakket med godsaker, slik originalen var. Klassikeren var nemlig en beryktet landeveisracer. Bilene hadde spesial-tunet hjulopphenget og en motor som var mindre og lettere enn det som var vanlig på denne tiden. Mange muskelbiler var raskere ut av lyskrysset, men ble veiene svingete, var det slutt. Med store syvlitersmotorer over framhjulene ble det vel mye som skulle endre retning. Camaro Z28 var mer sportsbil enn muskelbil.
Alle som kjenner til Camaro har hørt snakk om Z28-modellen. Z28 var utstyrskoden for 67/69-utgaven med 302-motor. I ettertid har Z28 vært brukt på de sportsligste Camaro-modellene opp gjennom årene, med et par unntak.
Westech 302: Westechs moderne versjon bruker som utgangspunkt 350 V8'eren til Corvette. Motorens innvendige dimensjoner er modifisert til den magiske størrelsen på 302 Cu-in. Den utstyres med godsaker som gir motoren en effekt på 435HK. Sekstrinns manuell girkasse og bakaksel med "limited slip" diff-brems sørger for å formidle kraften videre til bilens forhåpentligvis klebrige bakdekk. Hjuloppheng og bremser har også gjennomgått oppjustering. Girspaken og overføringsmekanismen til den sekstrinns manuelle girkassen kommer fra Hurst, som er en produsent med historisk klang.
Uviss fremtid: Camaro har vært en stor suksess for Chevrolet, men har de siste årene solgt dårlig. Fra pålitelige kilder sies det nå at modellen toppen har to år igjen. Pontiacs Firebird som bygges på samme plattform, lider samme skjebne. Fortvilende for modellenes trofaste kjøpere og entusiaster. I samme slengen sies det å komme nye produkter som skal overta. Chevrolet erstatter kanskje Camaro med en toseters pickup kalt SSR _ en skikkelig nostalgisk utgave med kraftig V8-motor, utenpåliggende skjermer, stepsidekasse og kjøreegenskaper som Camaro. Hos Pontiac er det snakk om en toseters sportsbil. Muligens kommer Opel Speedster til å bli "pontifisert".
1967 Camaro: Nusselig
der den tripper rundt med klanke
hjulkapsler. The real thing: 1969 Camaro
Z28 302.